... Esős reggel, haladok munkahelyre kocsi megtorpan, check engine felvillan. Elmegyek hibakód olvasásra, ahol közlik, hogy a 3. hengernél nem megfelelő gyújtás...
Eléggé kacifántos eset.
Szerintem a gyertyákat és a kábeleket a többi hibás alkatrész nem nagyon tudja tönkretenni. Csak a trafó tud tönkremenni, ha a gyujtáskörben szakadás van. Ez velem is előfordult, amikor trafócsere után a szervizben nem húzták rá az egyik gyertyára a pipát. A gyertya a rossz gyujtástól benzinessé válhat, de ez rövid normál működés alatt leég.
Ha esős időben észleled a hibát, akkor javaslom, hogy párás időben, sötétben keress áthúzásokat a motortérben. A gázbowden félkörével a motortérből is tudsz gázfröccsöket adni. Ekkor nagyobb a valószínűsége az áthúzásoknak.
Az áthúzás lehetséges pontjai:
- a gyertyatest, ha a gyertyapipában levő gyűrű nem zár. (Hosszanti égésnyomok a porcelánon.)
- piszkos, nedves kábelek, ha egymáshoz, vagy bármihez hozzáérnek.
- a trafó hátoldala (vagy a belseje, de az nem látszik)
A gyujtásrendszer állapotát bármikor tudod tesztelni, ha hagyod az autót negyedikben alapjáratra lassulni és tartósan 1/2-3/4 gázt adsz. Ha lassan, de rángatás nélkül gyorsul, akkor van tartalék a szigetelésben. Ha rángat, nem szabad sokáig csinálni, mert az elégetlen üzemanyag túlhevíti a katalizátort.
Kábelek:
- a kábeleket kívülről meg kell tisztítani, pl. sebbenzines, benzines vagy féktisztítós ronggyal. A pipa belsejét is, ha van valami kormozódás.
- a kábelek ellenállása 3-8 kOhm között kell legyen. Akkor sem mutathatnak szakadást, ha mérés közben hajlítgatod őket.
- a pipában a gumigyűrűnek jól kell zárnia.
Trafó: Ha van régi, hibás trafód egy kis barkácsolással kettőből egyet lehet csinálni és így tesztelni, hogy a mostani trafód hibátlan-e. Ha érdekel leírom, hogy hogyan.
A gyertyák: A trafó kimélése érdekében a gyertyahézagot 1,3-ról 1,1 mm-re lehet csökkenteni. Ezt Ford szakszervizben ajánlották nekem. Ettől a gyujtás energiája le fog csökkenni, de még így is elegendő marad. Sokan mondják, hogy a Fiesta csak az ajánlott típusú gyári (FoMoCo, NGK) gyertyákat szereti.
Ha kigyullad a
csekkendzsinn, az esetleg jelenthet mást is. Már 8-10 dollárért lehet kínai OBDII adaptert rendelni. Akinek van okostelefonja, vagy laptopja, ez nagyon megéri. Kevesebbe kerül, mint egy hibaolvasás fele és mindig kéznél van.
Nem akarlak riogatni, de a katalizátor a sok égéskimaradás miatt károsodhatott. Emiatt is lehet, hogy a Csekken Dzsin kibújik a palackból.
Kell a saját OBDII.