Author Topic: Hűtőrendszer probléma  (Read 18885 times)

Offline jvincze84

  • Újonc
  • *
  • Posts: 3
  • Segített?: +0/-0
Hűtőrendszer probléma
« on: 2016 May 20, 08:23:55 am »
Sziasztok,

Az alábbi problémában szeretném a segítségeteket kérni.
Pár hónapja vásároltam egy Fiest-at (1.3 Benzin, láncos motor, A9JB2, 2002-es). Észrevettem, hogy miután leállítom a motort a hűtővíz tartály kupakjánál jön ki a nyomás. Szerelővel megnézettem ki lett cserélve: vízpumpa, termosztátház, hosszbordás, tartály és kupak, valamint a hűtővíz.
Sajnos a helyzet nem változott. Megpróbálom pontosan leírni a helyzetet. Két problémám van:
1. Üzem-meleg állapotban a hűtővíz tartály túlfolyó csövéből a tartályba csordogál vissza a víz, magasabb fordulaton nem csak csordogál, hanem folyik. Ez még talán nem is lenne gond, de olyan mintha buborékos víz folyna vissza, azt, hogy ezek a bubik, "levegő" bubik valahonnan, vagy forrásban lévő víz nem tudom.
2. Amit először említettem. Leállítom a motort és a túlfolyó tartály kupakja "szelel", jön belőle a levegő. És leállított motornál is még folyik vissza a víz a túlfolyó csövön, olyan mintha forrna benne valahol a víz, és az "bugyogna" vissza a tartályba. Ha lecsavarom a kupakot akkor láthatóan felforr a víz. (Bár ez akár normális is lehet a nyomáscsökkenés miatt.)

Ezek ennél a blokknál normális jelenségek? Nektek is csinál ilyeneket?
Egyébként a hőfokmérő soha nem mozdul ki a "normál" állapotból, a ventilátor rendesen kapcsol be/ki. A hűtővíz nem olajos és leállítás után sem kőkemények a csövek.

A legnagyobb félelmem, hogy hengerfejes, de konkrét "bizonyíték" nélkül nem szeretném szétszedetni.
Tudnátok kérlek tanácsokat adni?

(Elnézést a nem túl szakszerű megfogalmazásokért. :) )

Üdv,
JV

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #1 on: 2016 May 20, 09:29:38 am »
...
1. Üzem-meleg állapotban a hűtővíz tartály túlfolyó csövéből a tartályba csordogál vissza a víz, magasabb fordulaton nem csak csordogál, hanem folyik. Ez még talán nem is lenne gond, de olyan mintha buborékos víz folyna vissza, azt, hogy ezek a bubik, "levegő" bubik valahonnan, vagy forrásban lévő víz nem tudom.
Folyamatos visszafolyás a tartály motor felőli oldalán levő vékony csövön: ez nálam is van.

Ez a cső nem túlfolyó. A sematikus rajz szerint a vízpumpa folyamatosan szívja a kiegyenlítőtartályból is a vizet. Azután ez két vékony csövön a termosztátház és a hűtő felől visszavezetődik a kiegyenlítőtartályba. Hogy buborékos-e nálam a folyadék, arra nem emlékszem.


...
2. Amit először említettem. Leállítom a motort és a túlfolyó tartály kupakja "szelel", jön belőle a levegő.
Ezt én még nem vettem észre. Bár néha emelkedős terhelés után van hűtővíz szag a motortérben.
Elvileg a kupakban van egy nyomáshatároló. Ha a túl magas a hűtőfolyadék hőmérséklete és emiatt túl nagy a gőznyomás, akkor a kupak kienged egy kis gőzt és újra bezár.

És leállított motornál is még folyik vissza a víz a túlfolyó csövön, olyan mintha forrna benne valahol a víz, és az "bugyogna" vissza a tartályba.
Amikor leáll a keringés a forró motor még tovább melegíti a vizet. Ha éppen a határon van, akkor a víz fel is forrhat és folyadékot nyomhat a kiegyenlítőtartályba.

...
Ha lecsavarom a kupakot akkor láthatóan felforr a víz. (Bár ez akár normális is lehet a nyomáscsökkenés miatt.)
Ez nagyobb terhelés után normális. A hűtőkörben enyhe túlnyomás van és a normál hőmérséklet kicsit nagyobb is lehet, mint 100 fok.

Szerintem ezek a jelenségek bizonyos fokig normálisak. Ha túlzottak, akkor lehet, hogy egy kicsit gyenge a hűtésed, pl. a hűtő külső vagy belső eltömődöttsége miatt.


Az is lehet, hogy levegő van a hűtőkörben. Bár nekem is ilyen motorom van és hűtővízcsere után, használat közben magától kitisztult.

Megpróbálhatod, hogy nyitott tartállyal járatod amíg a termosztát ki nem nyit és utána jöhet egy kis emelt fordulat. Hátha kinyomja a levegőt.
« Last Edit: 2016 May 20, 09:31:28 am by fiesta2002 »
Mk6 1.3 benzin

Offline Pityke

  • A mester
  • *****
  • Posts: 839
  • Segített?: +31/-13
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #2 on: 2016 May 20, 17:31:20 pm »
buborékos igen az normális,így légteleníti magát a hűtőrendszer ha ezek a buborékok nem jönnének ki hanem a rendszerben keringenének akkor nem lenne jó a hűtésed.
Ford a márka Ford vezet, Fordnál jobb csak Ford lehet!
Fiesta MK2 1.6D 1984
Fiesta MK6 1.3 2004
Fiesta MK6 ST 2005

Offline Styleair

  • A mester
  • *****
  • Posts: 671
  • Segített?: +22/-0
  • Moondust Silver Child Carrier
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #3 on: 2016 October 07, 21:37:12 pm »
A 2002-es Fiestán hőfokjeladót kellett cserélni, mert 14 év alatt elfáradt (sok hideg-meleg) és eltört, közben szakítva az egyik vezetéket. Mindenféle fals jelet/értékeket továbbított a PCM felé, ami emiatt rosszul vezérelt üzemanyag befecskendezést(hidegen), kapcsolt túl meleg hűtővíz lámpát, kapcsolt hideg víznél ventilátort, stb.
Vernet hőfokjeladót kapott az autó, amit egy Seeger tart a helyén, pár perc alatt cserélhető.
Az autó újra jó. Remélem ezen infó megosztásával tudok másnak is segíteni.
Fiesta MKVI 1.3 (2002) EU3
Fiesta MKVI Facelift 1.3 (2005) EU4
Mondeo MKIII 2.0 TDCI Titanium X (2005) EU4

Offline Emberke

  • Újonc
  • *
  • Posts: 7
  • Segített?: +0/-0
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #4 on: 2016 October 12, 15:40:03 pm »
Hali.

Nekem is lenne egy kérdésem.
Adott egy MK6 fiesta. Nagyon sokáig tart mire langyos levegőt kezd nyomni az utastérbe a rendszer. És ahogy figyeltem az utastér fűtő radiátor csöve és a hűtő radiátor csöve (előre menő) egyformán melegszik. Kikaptam a termosztát betétet semmi elváltozást vagy gyengülést nem vettem észre.
Ahogy a termosztát házat figyelem elvileg először csak a motor és a fűtő radiátor kapna keringést. De nálam az indítás pillanatától az egész rendszer kering. Nem tudok rájönni a termosztát működési elvére így hogy 2 tányéros. Sematikus rajzot tudna valaki küldeni vagy felrakni?

Előre is köszönöm a választ!

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #5 on: 2016 October 12, 16:08:59 pm »
Azért van két tányér, mert három funkciója van.
Ha még nem melegedett be a motor, akkor csak a fűtésbe keringet.
Ha meleg, akkor a fűtésbe és a hűtőbe sorosan kapcsolva.
Ha nagy a fordulat, akkor közvetlenül a hűtőbe megy anélkül, hogy átmenne a fűtőn, hogy intentív hűtést adjon.

Pl. ITT vannak rajzok.

Vagy ha több kell : google Ford Fiesta cooling. Utána  images almenü.  ;)
« Last Edit: 2016 October 12, 16:16:58 pm by fiesta2002 »
Mk6 1.3 benzin

Offline Styleair

  • A mester
  • *****
  • Posts: 671
  • Segített?: +22/-0
  • Moondust Silver Child Carrier
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #6 on: 2016 October 12, 16:50:38 pm »
Hali.

Nekem is lenne egy kérdésem.
Adott egy MK6 fiesta. Nagyon sokáig tart mire langyos levegőt kezd nyomni az utastérbe a rendszer. És ahogy figyeltem az utastér fűtő radiátor csöve és a hűtő radiátor csöve (előre menő) egyformán melegszik. Kikaptam a termosztát betétet semmi elváltozást vagy gyengülést nem vettem észre.
Ahogy a termosztát házat figyelem elvileg először csak a motor és a fűtő radiátor kapna keringést. De nálam az indítás pillanatától az egész rendszer kering. Nem tudok rájönni a termosztát működési elvére így hogy 2 tányéros. Sematikus rajzot tudna valaki küldeni vagy felrakni?

Előre is köszönöm a választ!
Valószínű átereszt a termosztátod, csere. Vernet a gyári.
Fiesta MKVI 1.3 (2002) EU3
Fiesta MKVI Facelift 1.3 (2005) EU4
Mondeo MKIII 2.0 TDCI Titanium X (2005) EU4

Offline Emberke

  • Újonc
  • *
  • Posts: 7
  • Segített?: +0/-0
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #7 on: 2016 October 12, 19:58:50 pm »
Köszönöm szépen a válaszokat. A csere folyamatban. Holnapra meg lesz a betét.
Akkor az a fajta termosztát egyfajta útváltó szelepként funkcionál. Így már értem. Tehát amikor magas a fordulat (nyomás emelkedéskor) akkor nyitja az erősebb rugót. Bemelegítéskor pedig csak a motor és a fűtő. Üzemi hőmérsékleten pedig nyit a kisebb tányér. Persze ha jól értelmeztem.

Mindenesetre köszönöm a segítséget!

Offline Emberke

  • Újonc
  • *
  • Posts: 7
  • Segített?: +0/-0
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #8 on: 2016 October 14, 06:18:16 am »
Sajnos nem lett sokkal jobb a termosztát probléma. Ugyanúgy indul az egész rendszerben a keringés. De most nem olyan mértékben melegszik az előre menő cső. Lekapom a házat nem-e ott van valami gond. Remélem hogy javítható hiba. Mert úgy tudom elég drága a ház.

Offline Styleair

  • A mester
  • *****
  • Posts: 671
  • Segített?: +22/-0
  • Moondust Silver Child Carrier
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #9 on: 2016 October 14, 06:54:19 am »
Sajnos nem lett sokkal jobb a termosztát probléma. Ugyanúgy indul az egész rendszerben a keringés. De most nem olyan mértékben melegszik az előre menő cső. Lekapom a házat nem-e ott van valami gond. Remélem hogy javítható hiba. Mert úgy tudom elég drága a ház.
Gondolom új termosztátot raktál bele (milyen márka?) . Előfordult már olyan is, hogy az új rossz volt.
Ha van mivel kimérned, akkor egy lábasban, vízben, tűzhelyen letudod ellenőrizni, hogy megfelelő hőmérsékletnél nyit, ill. zár-e.
A termosztát gallérján van egy kis lyuk benne egy golyóval. Ott minimálisan folyamatosan átereszt, ami normális.
Most mi a hiba? Nem melegszik be az autó?
« Last Edit: 2016 October 14, 06:56:34 am by Styleair »
Fiesta MKVI 1.3 (2002) EU3
Fiesta MKVI Facelift 1.3 (2005) EU4
Mondeo MKIII 2.0 TDCI Titanium X (2005) EU4

Offline Emberke

  • Újonc
  • *
  • Posts: 7
  • Segített?: +0/-0
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #10 on: 2016 October 14, 17:19:09 pm »
Már meg van oldva. Kicsit alakítottam először a régin (mérés után). Majd csináltam egy kis levest és úgy jó lett. Átalakítás előtt 55 fokon kezdett nyitni. Átalakítás után a nyitás kezdete 82 fok. Így a motor és a fűtés kering rendesen először. Majd 80 fölött kezd átengedni a termosztát. Indításkor szinte egyből keringett a az egész rendszer. Mostmár az utastér bemelegszik amikor lassan megindul a víz a hűtő felé.
Mindenesetre köszönöm a segítséget.

Offline Styleair

  • A mester
  • *****
  • Posts: 671
  • Segített?: +22/-0
  • Moondust Silver Child Carrier
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #11 on: 2016 October 14, 17:47:09 pm »
Már meg van oldva. Kicsit alakítottam először a régin (mérés után). Majd csináltam egy kis levest és úgy jó lett. Átalakítás előtt 55 fokon kezdett nyitni. Átalakítás után a nyitás kezdete 82 fok. Így a motor és a fűtés kering rendesen először. Majd 80 fölött kezd átengedni a termosztát. Indításkor szinte egyből keringett a az egész rendszer. Mostmár az utastér bemelegszik amikor lassan megindul a víz a hűtő felé.
Mindenesetre köszönöm a segítséget.
Nem értem!
Az új termosztát nyitott 55 foknál? Akkor az rossz, vagy nem hozzá való. Még a 82-es nyitásban sem vagyok biztos, hogy elég magas/megfelelő.
Mit alakítottál át, hogyan?
Fiesta MKVI 1.3 (2002) EU3
Fiesta MKVI Facelift 1.3 (2005) EU4
Mondeo MKIII 2.0 TDCI Titanium X (2005) EU4

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #12 on: 2016 October 14, 18:49:47 pm »
Nem értem!
Az új termosztát nyitott 55 foknál? Akkor az rossz, vagy nem hozzá való. Még a 82-es nyitásban sem vagyok biztos, hogy elég magas/megfelelő.
Mit alakítottál át, hogyan?

Én meg attól vettem fel a buta arcot, hogy hogy jön ide a leves csinálás?  :o
Mk6 1.3 benzin

Offline Styleair

  • A mester
  • *****
  • Posts: 671
  • Segített?: +22/-0
  • Moondust Silver Child Carrier
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #13 on: 2016 October 14, 22:45:11 pm »
Én meg attól vettem fel a buta arcot, hogy hogy jön ide a leves csinálás?  :o
Az szerintem poén: termosztát leves. A lábas, víz, melegítés miatt...
Fiesta MKVI 1.3 (2002) EU3
Fiesta MKVI Facelift 1.3 (2005) EU4
Mondeo MKIII 2.0 TDCI Titanium X (2005) EU4

Offline Emberke

  • Újonc
  • *
  • Posts: 7
  • Segített?: +0/-0
Re:Hűtőrendszer probléma
« Reply #14 on: 2016 October 16, 20:46:04 pm »
A leves egyértelműen csak poén.
Az átalakítás annyiból állt, hogy a termosztát oldalsó lemezét meghajtottam egy kicsit. Eredetileg egyenes volt most van kb 60 fokos törés. Így most a rugó kb 3 mm-rel összébb van nyomva. Persze ez folyamatos melegítés és hőfok mérés mellett történt. Ha jól tudom 88 foknál kellene nyitnia. De én már ezzel a 82 fokkal is meg vagyok elégedve. Az az 5 fok eltérés már nagyon pici (pár tized mm) alakítás lett volna.