Author Topic: Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat  (Read 24508 times)

Offline szolen

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 27
  • Segített?: +0/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #15 on: 2016 February 28, 11:15:53 am »
Ha nincs rajta a kondi akkor alapjáratról nem tudok felgyorsítani rángatás nélkül (4.ben és 2.ben sem), amíg kb 2200 felé nem ér a fordulat addig rángat, az felett már nem igazán. Évek múlva eljutottam oda, hogy teszek bele másik trafót, igaz nem gyárit, mert a 38.000Ft kicsit sok a kísérletezésre. A hibajelenség ugyanaz maradt. Az egyik szervizben 8-16-ig csinálták a végén én mondtam, hogy próbájuk meg a trafó cserét, de ők is látták hogy semmi változás.

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #16 on: 2016 February 28, 22:02:02 pm »
...Évek múlva eljutottam oda, hogy teszek bele másik trafót, igaz nem gyárit, mert a 38.000Ft kicsit sok a kísérletezésre. ...

A rossz trafó bevetésével is lehet kisérleteznni.

A trafón a felső sor az 1-4 gyertyákat, az alsó a 2-3 gyertyákat látja el szikrával. A trafó két fele teljesen független egymástól és egyforma.

Két félig jó trafóból, össze lehet állítani egy jó kapcsolást. Kell egy kis vezetékcsoport, ami szétosztja a bemeneteket. Meg kell hosszabbítani a két jelet és a földet kétfelé kell osztani.

Ha jól emlékszem 2,8 mm-es késes csatlakozók kellenek hozzá. A Cromaxnál kb. 300Ft-ért kaptam 4 párat. A plussz trafót egy kis dróttal fel lehet rögzíteni a régi mellé. Nem is kell szerelni semmit, csak átdugdosni a bemeneteket és a gyujtáskábeleket. Ki kell keresni a trafók jó felét. Pl. a felső sort is lehet használni a 2-3-ra, csak jó bemenetet kell adni neki.

Amikor nekem elromlott a trafóm, a szerelő rosszul tette fel az egyes gyertyapipát, és mire észrevettem gallyra ment az új trafó is. Akkor néhány napig két fél trafóval jártam és tökéletesen működött.

Volt csodálkozás a szervízben, amikor meglátták az installációt, de garanciában új trafót adtak.  :)

Viszont a próba előtt érdemes legalább a kábeleket kimérni, nehogy tönkrevágják a fél trafókat. 3-8 kOhmot kellene rajtuk látni, hossztól függően. Hajlítgatás közben sem lehet szakadás.

A Ford gyújtásra jellemző, hogy két-két gyertya sorba van kötve és egyszerre gyújtanak. Az egyik a sűrítő, a másik a kipufogó ütem végén. Parazita gyújtásnak nevezik. Ezért az 1-4 vagy a 2-3 kábeleket fel szabad cserélni a trafón. Ezt is lehet hibakeresésre használni, ha tudni lehet, hogy melyik hengerben marad ki a gyújtás.
« Last Edit: 2016 February 28, 22:21:14 pm by fiesta2002 »
Mk6 1.3 benzin

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #17 on: 2016 February 28, 22:17:56 pm »
És a gyertyákat nekem a Solymári Ford szervízben 1.3 mm-ről átállították 1.1-re még az autó új korában, pedig nem is volt semmi panaszom.

Nyilván tudták, hogy a trafót kímélni kell és ekkora hézag is elég a normál működéshez.
Mk6 1.3 benzin

Offline szolen

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 27
  • Segített?: +0/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #18 on: 2016 February 29, 19:22:01 pm »
Igazad van. A plusz kondit teljesítmény növekedésnek szántam, de azt el is felejtettem, hogy a gyújtó feszültség is kisebbre szökik fel ezáltal, és persze akkor is amikor a gyertyahézagot kisebbre ütöd. Tehát a teória miszerint a gyújtás teljesítmény kevés, az nem biztos hogy helyes. A kisebb feszültség miatt lehet hogy csak a gyertyán húz át, nem valahol máshol, mondjuk a trafóban. A trafóval az a bajom, hogy egy nálam rángató trafót odaadtam a szomszédomnak és a fókuszában úgy muzsikál ahogy kell. Ráadásul végső elkeseredésemben vettem egy vadiúj trafót (utángyártott) és beraktam a másik helyére és az eredmény ugyanaz. (Dobozból bontottam ki, és csak a helyérre betéve működtettem.) Végeztem egy tesztet, amit az előző hozzászóló írt. Üzem meleg motornál 4.be alapjáraton zötyögtem. Szintem nem tudok úgy lépni a gázra, hogy ne rángatózzon a kocsi kegyetlenül alattam, úgy hogy a kondik benne vannak. Képzelem anélkül mit csinálna. Ez a dolog különösen nem lepett meg, De az, hogy az emelkedőn gáz nélkül 500 alá esett a fordulat gyönyörűen duruzsolt a motor és még akkor is tökéletesen begyújtott minden ütemet a trafó gázadás nélkül, egyszer nem rántott az autó. Tehát 2200-as fordulatig és kizárólag gáz adásra csinálja.

Offline szolen

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 27
  • Segített?: +0/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #19 on: 2016 February 29, 19:46:28 pm »
Nekem is megfordult a fejemben, hogy több trafóból csinálnék egyet. A parazita (iker) gyújtás miatt ugyanis a szikraköz 2,6mm a gyári értékek szerint. Ekkora értékre nem emlékszem korábbról autókban. A trafó méretezésénél vajon ezt figyelembe vették? Én arra gondoltam, hogy két trafóval külön külön testre szikráztatnám a gyertyákat, nem pedig gyertya-test-gyertya, így mindegyik trafó csak 1,3mm hézagot kapna, felét a "tervezettnek". Sajnos engem a probléma jobban érdekel, mint hogy Mic...oft módszerrel megkerüljem a tüneteket. a több trafós megoldáshoz azért sem fognék neki, mert úgy érzem, hogy nem egy két henger marad ki gyorsításkor, hanem mind sorban. A gyertyakábelek egyébként: 3,8k-5,1k-ig mozgatva különösebb érték változás nélkül. Még a burkolathoz való ellenállását is megnéztem, 2000Mohm felett van mind.

Offline szolen

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 27
  • Segített?: +0/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #20 on: 2016 February 29, 19:48:09 pm »
Valaki esetleg tudja, hogy ionáram méréssel ez az ECU megtudja mondani a gyújtáskimaradást?

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #21 on: 2016 February 29, 22:27:37 pm »
...A parazita (iker) gyújtás miatt ugyanis a szikraköz 2,6mm a gyári értékek szerint. Ekkora értékre nem emlékszem korábbról autókban. A trafó méretezésénél vajon ezt figyelembe vették? ...

Kipufogóütemben a henger tele van mindenféle ionizált molekulatöredékekkel és koromszemcsékkel. Ott alig kell feszültség az áthúzáshoz.
Mk6 1.3 benzin

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #22 on: 2016 February 29, 22:39:53 pm »
...Végeztem egy tesztet, amit az előző hozzászóló írt. Üzem meleg motornál 4.be alapjáraton zötyögtem. Szintem nem tudok úgy lépni a gázra, hogy ne rángatózzon a kocsi kegyetlenül alattam, úgy hogy a kondik benne vannak. Képzelem anélkül mit csinálna. Ez a dolog különösen nem lepett meg, De az, hogy az emelkedőn gáz nélkül 500 alá esett a fordulat gyönyörűen duruzsolt a motor és még akkor is tökéletesen begyújtott minden ütemet a trafó gázadás nélkül, egyszer nem rántott az autó. Tehát 2200-as fordulatig és kizárólag gáz adásra csinálja.
Ez a teszt azon alapszik, hogy ha a hengerben nagyobb a töltöttség, akkor nagyobb feszültség kell a szikrához.
Ha gázadás nélkül megy az autó, akár 500-as fordulaton, akkor a zárt pillangószelep miatt nem sok benzin-levegő keverék jut a hengerbe. Magas fordulaton meg sokszor kellene feltölteni a hengereket és ezért a nyitott pillangószelepen sem áramlik be elegendő gáz a túltöltéshez. Egyik esetben sem marad ki a gyujtás.

Alacsony fordulaton, nyitott pillangószeleppel viszont sűrű a gáz, és csak a nagy gyújtófeszültség kergeti át a szikrát a gyertyán.  :(
Mk6 1.3 benzin

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #23 on: 2016 February 29, 22:52:20 pm »
Valaki esetleg tudja, hogy ionáram méréssel ez az ECU megtudja mondani a gyújtáskimaradást?

Azzal biztosan nem, de talán a főtengely szenzorral mért járásegyenletesség alapján tud P0301-P0304 kódokat adni.

Egyébként régebben rutinművelet volt a gyújtás oszcilloszkópos mérése. Nincs a közeletekben olyan műhely, amelyik még az OBDII előtt foglakozott zöldkártyázással?

Azt próbáltad , hogy sötétben, főleg a mostani párás időben benézel a motortérbe? Közben lehet a pillangószelepen levő félkörrel gázfröccsöket adni.

Nekem egyszer egy kis kék derengés kimutatta, hogy a kábelek között áthúzás van. 
Esetleg ha bekukucskálsz a gyertyákhoz (pl. tükörrel), talán az is ad egy kis fényt, ha valamelyik gyertyapipa nem zár rendesen és a szikra átugrik a gyertya hatszögére.
Mk6 1.3 benzin

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #24 on: 2016 March 01, 00:17:11 am »
Gyertyacseréről nem írtál egyszer sem.
 
Nem futottak túl sokat a mostani gyertyák?
Mi a tipusszámuk?
Mk6 1.3 benzin

Offline szolen

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 27
  • Segített?: +0/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #25 on: 2016 March 01, 19:05:13 pm »
A gyári motocraft gyertyák vannak benne. kb 10.000km.van bennük. Bos.hal esélytelen, egy másik gyártóéval jobb lett, de a gyertyahézag azon eleve kisebb volt. De abból is van garnitúrám termesztetésen. Egyébként azt kérdezni is akartam, hogy a feldúsul keveréket nehezebb begyújtani, vagy a szegényet, de a válasz szerint a dúsabbat nehezebb.
Megyek és sötétet csinálok a garázsban, tükör elő és nézelődök, csak attól félek, hogy kifejezetten terhelés alatt jelentkezik a gázadásra, bár néha úgy érzem mintha az alapjáraton is érezhető lenne egy enyhe rángatózás.

Offline szolen

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 27
  • Segített?: +0/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #26 on: 2016 March 01, 19:46:35 pm »
A teszt megvolt. Sajnos láttam sötétben de annyira haloványan hogy a pontos helyet nem tudom megmondani. A kábelen láttam mintha egymáshoz áthúzna az adott pillanatba, és a trafó tetejénél lévő csatlakozások felől is láttam fényt. A gyertyánál nem láttam fényt. Épp elég amit láttam. A kl..er kábeleket azért vettem hogy kizárjam a gyári kábelhibát. Ahhoz képest szépen villogott. Sajnos az is biztos hogy trafó felől is hallok recsegést olyankor. Hogy ez a  trafóban van vagy a fény jelenség okozza azt nem tudom. A kábeleket egyébként képtelenség úgy elrendezni, hogy az 1-4, 2-3 ne kerüljön egymás mellé, vagy test közelbe. Előszedem a régi kábelt. Megnézem az is villog e.

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #27 on: 2016 March 01, 20:31:35 pm »
Én is vettem utángyártottakat, de egy idő múlva kinyiffantak.

Akkor újra elővettem az eredeti Ford-ot, és kívülről jól letisztítottam.
Sebbenzinnel, vagy alkohollal, már nem emlékszem.

Azóta is azokkal járok. Úgy rendeztem el, hogy egymáshoz ne súrlódjanak, de a motortesten levő tartóba becsíptettem őket.
Mk6 1.3 benzin

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #28 on: 2016 March 01, 20:40:17 pm »
A gyári motocraft gyertyák vannak benne. kb 10.000km.van bennük. ...
...
Egyébként azt kérdezni is akartam, hogy a feldúsul keveréket nehezebb begyújtani, vagy a szegényet, de a válasz szerint a dúsabbat nehezebb.
...

A 10 ezer km-es gyertya jó kell, hogy legyen. A gyár 60 ezer km-t ad meg cserére. Egyesek szerint az már veszélyezteti a trafót és jobb 30 ezernél cserélni.

Én úgy tudom, hogy nem annyira a benzintartalom, inkább a gáz (levegő) nagyobb nyomása/sűrűsége kiván nagyobb feszültséget.
Mk6 1.3 benzin

Offline szolen

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 27
  • Segített?: +0/-0
Re:Ford Fiesta 1.3 benzin gyorsításkor rángat
« Reply #29 on: 2016 March 02, 17:40:29 pm »
Sajnos akkor nem értem. Arra gondolnék, hogy a keveréket nehezebb összenyomni mintha ugyanakkora hengertérfogatnyi tiszta levegőt kellene összenyomni, mert hiszen a benzingőz az porlasztott benzint, azaz sok apró benzincseppet tartalmaz, a folyadékokra meg többé kevésbé igaz, hogy nem nyomhatók össze. Persze lehet hogy hibás a teória. Ha mégis igaz, akkor a gázadáskor igencsak feldúsult keveréket nehezebb begyújtani. Ha ez igaz, akkor az alapvetően hideg motor miatt dúsított keverékre történő gázadást miért viszi el rángatózás nélkül?