Sziasztok!
Ha már vezérléscsere, akkor elmesélek egy történetet egy 1.3-as, benzines, 2005-ös Ford Fiesta vezérműlánc szett cseréjének tortúrájáról.
Kezdem azzal, hogy 184000 km van a kocsiban, viszont reggelente, vagy hideg időben beindításnál a kocsi 1-1,5 másodpercig fura csattogó hangot adott, ami el is múlt rögtön. Üresben gázadásra kicsit olyan súrlódós hangot adott a motor, de csak alig érezhetően. Elég sokat figyeltem, hallgattam a motort. Na a lényeg, hogy mivel használtan vettem így a csere mellett döntöttem, bár sok helyen írják, hogy a láncost nem kell bántani, nem kell cserélni. Kérdem én: miért nem?!
Ugyanúgy el tud szakadni, mint a szíjjas. Ha valaki szereti sebességben hagyni a kocsit leállás után, akkor pedig nyúlik a lánc az erőátvitel miatt. Van fent cikk a neten BMW motorokról, ahol a vezérműláncban még 100 e. km se volt, mégis szakadt, a motor meg kuka. Némelyik biciklinek vastagabb a lánca, mint az egyes autók vezérműláncai. Na mind1, szóval legyen csere. Meg is vettem a szettet, Fai Autoparts, volt benne minden (lánc, vez.mű lánckerék, főtengely lánckerék, vezető sínek, láncfeszítőpatron, meg vagy 5 féle tömítés, szimering. 55e ropi. Ok.
Csere: Na itt fel kell gyűrni az ing ujját. Le kell bontani a klímakompresszort, csöveket nem, csak magát az egységet a helyéről. Hosszbordásszíj le. Hűtővíz le, termosztátház le. FÉLTENGELYEK KI, SEBESSÉGVÁLTÓ LE!!! És miért??? Mert az idióta mérnökök 2 azaz 2 db csavart úgy helyeztek el az olajteknő váltó felőli végén, hogy még a lendkereket is le kell venni... Na itt gondoltam azt, hogy gyújtsuk fel. Szóval le kell venni ezeket, hogy a motor túlsó végén lévő láncot és a többit cserélni tudd. Na ok. Aztán utána ha lejött a teknő, akkor lehet folytatni a többi cuccal. Szelepfedél, láncburkolat, stb.
Ja, és ha már le volt szedve a váltó, nézzük már meg a kuplungot, amúgy is 180 van benne. Naná, hogy kopott...öregem... Akkor egy kuplungszett is került bele. Nem baj végül is ha már szét van szedve, akkor ne kelljen 5000 km múlva újra lekapni. Meg amúgy is volt egy olyan baja, hogy gyorsításnál 1500-2000 rpm között furcsa rezonálú, búgó, szavakkal nehezen leírható hangot adott, de csak egy pillanatig. Végül kiderült, hogy a kinyomócsapágy már zörgött és ez volt a ludas.
Szóval miután szét lett kapva a fél kocsi, így már ki lehetett cserélni a vezérmű szettet. A neten fent lévő olvasmányok célszerszámot is írtak a cserélhez, a vez. tengely rögzítése miatt, de simán meg lehet oldani nélküle is.
Összeszerelés fordított sorrendben. Új olaj és szűrő.
Eredmény: baromi jó motorhang, semmi kerregés vagy ilyesmi, és nincs csattogás indítás után.
Ettől függetlenül én úgy gondolom megérte, így legalább nincs bennem félelem, hogy mikor szakadhat el, vajon milyen állapotban lehet? Amúgy néztem a régi láncot, hajlítgattam és hát elég jó íve volt.
Remélem tudtam ezzel segíteni néhány típustársnak.
Üdv,
Manx