Hát ha már LED legyen kövér!
Bocsánat hogy nem Fityesz, de talán tanulságos!
Ja és hosszú is lesz sztori, de kiemelgetek pár címszót, kit-mi érdekel, azt olvassa!
3 nappal ezelőtt buheráltunk meg egy 2105-ös Ladát. Több mint 400 db LEDet és egy marék ellenállást dobtunk be. Ezek különböző fényerejüek, színüek és méretüek voltak. Asszem a kábelezés több bosszúsággal járt mint a ledek LEDek elhelyezése és forrasztása. sUDYe a tanu, hogy egy Lada hogy néz ki gyárilag.
Motortér:Nos mint ismeretes egy megbízható Lada gyenge pontja a gyertya. Nem a világítóeszköz, hanem a motorban az a cuki kis bisz-b@sz amit sűrün kell noszogatni. - itt egy kis előélet ez a lada kicsulladt, de eloltották időben, ki lett szedve a motortérből minden és vissza 100%-osan felújítva. Elektromosan is 100%-osan új lett enyi - nos a motortérben minden szép és jó a motorblokk lefestve gyönyörű! Szóval a gyertyához menő kábelre egy kapcsolót tettünk (mind a négyre) ezek külön-külön kapcsolják azt az egy-egy ledet melyek egy konzolra lettek felszerelve a gyertyához képest 30fokosan eldöntve (majdhogynem vízszintes) így a lehúzott kábel bekapcsolja a gyertyát megvilágító LEDet. Ez a gyertya cserénél úgy világít, hogy mindent lássunk és a kéz nem takar.
A főbb alkatrészek (égszíj, generátor aksi, motorblok, szűrő, folyadéktartályok) kaptak külön külön 2, 3 LEDet különböző szögből, így majdnem minden látható.
A motortér a kaszniból is kapott világítást 15-15 LED oldalrót, 4 előrről és 15 hátulról (ha a kocsival szembenálsz), valamint egy alsó megvilágítás szintén dukál összesen 30 LED nézelődött kifelé a motorra, így ha alá nézel is látsz mindent.
Az folyadék tartály belseje is ki lett világítva. Egy hajlított henger müanyagot öntöttünk műgyantából, melyet jóságosan átkentünk kétmilliószór lakkal és befestettük kékre is. Az elején meg egy átlátszó sztirollappal let lezárva. Ebbe is tettünk egy LEDet és egy tartály tetején furt lyukon kivezettük (ezt a jukat jóságosan le is szigeteltük). A LED a min, max jelzés között van a tartály közepén, így belülről világit és kilóméterrel arréb is látható a folyadékszint.
Jótanács: Lehet kapni (én eddíg nem használtam, és nem is tudtam róla)
hőszigetelő zsugorcsövet! Az összes motortérbe menő LED lábat és vezetéket ezzel bevontuk (ráhuzzuk a szálra és öngyujtót alátesszük, akkor ez az aranyos cucc összezsugorodik és szorosan a vezetéket körbeveszi, ez vizesedés ellen is jó). Ha egy mérettel nagyobb zsugorcsövet használsz mint az előírt, akkor méteres szálakat is bele tudsz tuszmákolni!!! A LEDnek kell bírnia a hőt, de jó ha kicsit védjük, a vezetékeknek meg nagyon jót tesz a védelem. Tudom nem 100%-os, de sokat jelent.
Csomagtartó:Az ajtót ha felnyitjuk (lépcsős hátú) akkor fejmagasságba van a pereme. Erre közvetlenűl a zár mellé tettük a kapcsolót, melyet Te nyomhatsz meg és nem szokott hozzáérni semmi (enyhe mélyesztés, hogy a csomagok ne kapcsolhassák be). Ekkor a retinádat is kivilágítja a sok 1000x-es fényrejű LED mely arra hivatott mint a buta Robokuty kedvenc Fiestája azaz hazakisérő fény, de jelen esetben a csomagokat vagy a vontatmányodat tudod rámolás közben megvilágítani.
A csomitartó belső világítása ajtóra szerelt kapcsoló (mivel a gyárit nem találtuk) ugyanúgy működik mint a motortérnél, vagy doso22 kesztyűtartója. A kocsi hátsó falán befele fölül és alul 10-10 led világít. Jobboldalt 8-8 LED hátúl 10-10 LED (ezek a ledszámok a fölső illetve alsó sorokat jelölik). A bal oldalt 4-4 LED a kocsi elejétől számítva és az ott lévő pótkerék ponyvájára szintén bevezettünk 4-4 LEDet. Plusz egyet ami a pótkerék ponyvájának szíjjának kapcsolóját hivatott világítani. Ha a pótkerék ponyvát lehajottuk szintén a kerék mögött található kasznira 6 LEDet szereltünk.
Tipp: Mivel Lada és 20 éves nem sajnáltuk a kárpitot jukasztani, csak a ledek feje látszik mindenhol.
Ajtók:4 ajtós a verda és van egy lámpicsek az első kettőnél az oldalávan (élében) ami elvileg kis fényt ad. No ez már repült is, hejette 1000x-es fényerejű LEDek vándoroltak be, ami az ajtó nyitásávalkapcsolódnak. Hátsó ajtóknál szintén megcsináltuk ezt furtunk egy lyukat a gyári első átmérővel, bontóba az első ajtó lémpatest fedőjét megszereztük és máris olyan mintha gyári lett volna.
A nyitópöcköket alulről azaz ajtón belülről kék ledekkel megvilágítottuk.
4 hangszórós a kicsike, így az ajtókba még gyengus LEDeket is vittünk kék színűeket és zöldeket és pirosakat és sárgákat. A haver egy áramkört hozott, mely nem volt túl nagy, de jópofa az említett ledeket a hangszóró köré raktuk kissé átalakítttuk az ajtó oldalkárpítját (müanyag) rácsossá tettük, így a LEDek jól mutattak benne. Az áramkörnek köszönhetően dallamra világítottak a különböző színű ledek. Pöpec, közvetlen a rádiókimenet előtt figyel valami frekit és a szerint kapcsolgatja a külön áramköröket értsd LEDeket.
Az ablakok alá közvetlen az éllével szembe laposított LEDeket dobáltunk, 4-4-et mind a 4-re így az üveg is "világított" mint egy prizma. Ezt persze a kormány alá rejtett kapcsolóval ki lehet kapcsolni, mivel idegbajt kapna a yard.
Tipp: jó ha ezeket is zsugorcsővel szigeteled (a normállal, nem hőállóval kicsit olcsóbb) itt a befolyó víz okozhat problémát.
Műszerfal:A már említett módon (asszem doso22) lecseréltünk minden műszerfal világítást, LEDre, a számlapphoz 2 cm-ként raktunk 1-et. Kesztyütartó is kapott fölülről 2-őt, oldalról 3-3-at.
A biztosítéktábla is kapott 3 szerelő LEDet, amit kézi kapcsoló aktivál.
Rádió is kapott sűrű kék ledezést körbe, valamint 2 fehér LEDel szerelési fényt, ha a rádiót kihúzod felgyulladnak a ledek, hogy jobban lásd a kötéseket.
Utastér:A lábterek kék fényben úsznak elől hátul. A hátsó lábak az első ülés alól, míg az első lábak a műszerfal alól vannak kivilágítva.
A kézifékben, váltóban színtén kék 'visszahajtott' azaz tompított fényt rejtettünk belülre (olyan a váltószonya, hogy ez kilátszik).
A küszöbök cuki sárga ledeket kaptak. A gyári fekete küszöb "L" alakú külső léce ki lett cserélve 0,3-as átlátszó sztirollapra, amit szépen meghajlítottunk és a hátulját megfestettük feketére, így olyan minthaüveg lenne. 6 cm-ként kihagfytuk a festést és alá került a sárga LED. Így olyan mint a mozikban a lépcsőjelző.
Elöl és "B" oszlopon az olvasó és kiszálló lámpákat kicseréltük ledesre, valamint hátsó űlés fülé és a "C" oszlopra is tettünk ilyen fényeket, akalaptartó sem maradhatott ki a világításból.
Hátsó és oldalsó, valamint első lámpakőr:Természetesen a világító testek sem maradhattak ki, itt nem spóroltunk a drága ledekkel, a tolatólámpa kb anyiba került mint az összes többi a kocsi külsején.
Benzinartály:Ez még hiányzott! az utcsó pillanatba jutott az eszébe. Neki kell egy olyan világítás, ahol kinyitja a tankfedelet (kaszni) és kigyullad két LED. A 'doboz' tetején 2 sarokba a tanksapka özepére irányítva. Könyörgöm látott már valaki olyan benzinkutat ahol nem volt világítás?
Steklámpa:Szerintetek kihagyhattuk volna?
Kerék:Inkább szerelő, mint optika tuning. kézi kapcsolású LEDek (műszerfalról világít). A kerékdobokban van elrejtve szintén átlátszó plasztik mögé a kerékív peremén és kissé beljebb 10-10 LED, valamint 2-2 a tengelyre, hogy jóllássa a féket ha a kereket leszedi. De minek??? én is a pusztán éjjel a tök sötétben fogom szerelni a féket nem?
A gyári biztostékokon felül +4-et iktattunk be. Úgy megosztva a kööket, hogy bárhol megy el a világítás a 'helységben' akkor is legyen fény.
Én tutti nem feccöltem volna bele enyit, de mióta kiégett a kocsia megbolondult, teljesen felujította kívü belül és most tervez rá lökösöket, küszöböt és neont aka bedobni alá.
Remélem ezalatt elaludtatok és eszetekbe nem jut ilyet csinálni. ez 43 hónapos munka eredménye, persze mindenki melózott mellette és nem csak ezzel foglalkpoztunk. 2 fő dolgozott rajta 1 tanácsokat adott. na attól az egytől megszabadultunk egy másodpercen belül, mert az okoskodást nem szeretjük.