Author Topic: LED ezés ;)  (Read 45745 times)

bi22o

  • Guest
Re: LED ezés ;)
« Reply #15 on: 2007 November 23, 15:30:28 pm »
most ez lehet, hogy hülye kérdés (AZ!), de én is szeretnék csomitaróba + kesztyűtartóba ledet és az érdekelne, hogy ezeknek bármilyen "közelben" lévő kábelről lehet áramot adni, vagy mindig új kábelt kell vezetni az akksitól hozzájuk? (uhh bocs a n00b kérdésért megint, és előre is köszi a segítséget)

Offline viktorwrz

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1015
  • Segített?: +29/-3
Re: LED ezés ;)
« Reply #16 on: 2007 November 23, 15:59:50 pm »
Illik legalább a biztosítéktáblába bekötni és külön biztosítékot is betenni egy-egy csoportnak. Ilyen kis fogyasztót mint a led nem kell egyenként lebiztosítani. Elég egy-egy csoportot külön-külön. Pl. kesztyűtartóvilágítás, csomagtérvilágítás egy áramkör...stb.
De a legszebb, ha megnézed a "nagykönyvben" hogyan oldották meg gyárilag és úgy kötöd be illetve oda ahova gyárilag is tette a Ford.
« Last Edit: 2007 November 23, 16:02:35 pm by viktorwrz »
Eddigi autóim:
Ford Mondeo Turnier 1.8 Zetec '96
Renault Express 1.9D '93
MB E200 aut. 2.2CDi (123LE) '06
WV Polo 1.9SDi '96
MB E220 T aut. Avangarde 2.2CDi (143LE) '00
Ford Mondeo Turnier 1.8TD '97
Ford Fiesta 1.1c MK3 '89
Trabant 601S '89
Trabant 601S '87

Offline doso22

  • doso22
  • Megszállott fiestás
  • ***
  • Posts: 312
  • Segített?: +6/-0
  • egy 1996-os MK4-es büszke és boldog tulajdonosa!
    • Doso oldala
Re: LED ezés ;)
« Reply #17 on: 2007 November 24, 13:19:10 pm »
Én általában a belső világításra szoktam kötni ezeket a cuccokat!
Általában az egy 5 A-es biztivel van biztosítva!
De ha nagyon sok ledet teszel be akkor érdemes tényleg biztosítani! De azt érdemes figyelembe venni hogy egy lánc mindig olyan gyenge, mint a leggyengébb láncszem...
« Last Edit: 2007 December 03, 06:36:22 am by doso22 »
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec S
Techno felszereltségű…: szervo, elektromos ablak, elektromos fényszóró állítás, ABS, kipörgés gátló,blokkolásgátló,14" alufelnik, Sony MEX-1GP fejegység, neonok...

Offline doso22

  • doso22
  • Megszállott fiestás
  • ***
  • Posts: 312
  • Segített?: +6/-0
  • egy 1996-os MK4-es büszke és boldog tulajdonosa!
    • Doso oldala
Re: LED ezés ;)
« Reply #18 on: 2007 December 03, 15:08:19 pm »
Kicseréltem a hétvégén a műszerfalban az izzókat LED-ekre!  ;)
Nagyon tuti lett!
Igaz azt a zöld kis lapot bent hagytam, de nem bántam meg... :) most ilyen türkizkék színe van a számlapnak! :)
3 Leddel világítottam meg, de szerintem lassan lecserélem többre, mert hiába tompítottam a fényén a lednek azért van hely ahova nem világít be 100% osan.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec S
Techno felszereltségű…: szervo, elektromos ablak, elektromos fényszóró állítás, ABS, kipörgés gátló,blokkolásgátló,14" alufelnik, Sony MEX-1GP fejegység, neonok...

Offline sUdYe

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 2978
  • Segített?: +68/-13
  • Ford fanaticccc! Cabrio őrült :D PDF
Re: LED ezés ;)
« Reply #19 on: 2007 December 04, 01:22:07 am »
pöpec lett a műszeregység. én is a sok ledre szavazok inkább, majd én is ezt akarom szépen megcsinálni mindkét verdán :) de jó sok leddel :D

Ryan

  • Guest
Re: LED ezés ;)
« Reply #20 on: 2007 December 10, 18:44:27 pm »
tegnap a fütésrendszer megvilágitásába raktam kék helzetjelzö ledet  :-X
tuti lett csak sötétbe nem adja vissza fényképezöm az eredetit :-\



[a csatolmány törölve]

Jesu

  • Guest
Re: LED ezés ;)
« Reply #21 on: 2007 December 10, 19:34:03 pm »
Én vettem még régebben 1W-os ledeket, külön kis nyákra van szerelve, az oldja meg a hűtőborda felüleletét is.

Iszonyat fényereje van, ebből 3db-al szoktak kültéri/ vízalatti reflektort csinálni. Van mindenféle optika hozzá. (Van már 2-3 W-os is: 70 lm-160lm/W. Kötelező foncsoros szemüvegben szerelni!  ;D )

Rakott már be ilyet vki első lámpába? :)
Igaz ára elég borsos, de brutál...

dadbear

  • Guest
Re: LED ezés ;)
« Reply #22 on: 2007 December 25, 18:31:05 pm »

         Sziasztok !
Nagyon jók az ötletek aszem többet is megfogok valósítani belőlük, ha kész lesz,
felteszem a képeket,kiváncsi lennék a véleményetekre ! ( de valószínü,hogy csak tavasszal kezdek neki,mivel garázs mint olyan az nemvan nakekem )

  Csőváz mindenkinek, ja és alkoholmentes vezetést az ünnepek alatt is !!!!!!

Offline Kuti

  • Lacos
  • A mester
  • *****
  • Posts: 1743
  • Segített?: +33/-4
Re: LED ezés ;)
« Reply #23 on: 2007 December 25, 22:28:30 pm »
Hát ha már LED legyen kövér!

Bocsánat hogy nem Fityesz, de talán tanulságos!

Ja és hosszú is lesz sztori, de kiemelgetek pár címszót, kit-mi érdekel, azt olvassa!

3 nappal ezelőtt buheráltunk meg egy 2105-ös Ladát. Több mint 400 db LEDet és egy marék ellenállást dobtunk be. Ezek különböző fényerejüek, színüek és méretüek voltak. Asszem a kábelezés több bosszúsággal járt mint a ledek LEDek elhelyezése és forrasztása. sUDYe a tanu, hogy egy Lada hogy néz ki gyárilag.
Motortér:
Nos mint ismeretes egy megbízható Lada gyenge pontja a gyertya. Nem a világítóeszköz, hanem a motorban az a cuki kis bisz-b@sz amit sűrün kell noszogatni. - itt egy kis előélet ez a lada kicsulladt, de eloltották időben, ki lett szedve a motortérből minden és vissza 100%-osan felújítva. Elektromosan is 100%-osan új lett enyi - nos a motortérben minden szép és jó a motorblokk lefestve gyönyörű! Szóval a gyertyához menő kábelre egy kapcsolót tettünk (mind a négyre) ezek külön-külön kapcsolják azt az egy-egy ledet melyek egy konzolra lettek felszerelve a gyertyához képest 30fokosan eldöntve (majdhogynem vízszintes) így a lehúzott kábel bekapcsolja a gyertyát megvilágító LEDet. Ez a gyertya cserénél úgy világít, hogy mindent lássunk és a kéz nem takar.
A főbb alkatrészek (égszíj, generátor aksi, motorblok, szűrő, folyadéktartályok) kaptak külön külön 2, 3 LEDet különböző szögből, így majdnem minden látható.
A motortér a kaszniból is kapott világítást 15-15 LED oldalrót, 4 előrről és 15 hátulról (ha a kocsival szembenálsz), valamint egy alsó megvilágítás szintén dukál összesen 30 LED nézelődött kifelé a motorra, így ha alá nézel is látsz mindent.
Az folyadék tartály belseje is ki lett világítva. Egy hajlított henger müanyagot öntöttünk műgyantából, melyet jóságosan átkentünk kétmilliószór lakkal és befestettük kékre is. Az elején meg egy átlátszó sztirollappal let lezárva. Ebbe is tettünk egy LEDet és egy tartály tetején furt lyukon kivezettük (ezt a jukat jóságosan le is szigeteltük). A LED a min, max jelzés között van a tartály közepén, így belülről világit és kilóméterrel arréb is látható a folyadékszint.
Jótanács: Lehet kapni (én eddíg nem használtam, és nem is tudtam róla) hőszigetelő zsugorcsövet! Az összes motortérbe menő LED lábat és vezetéket ezzel bevontuk (ráhuzzuk a szálra és öngyujtót alátesszük, akkor ez az aranyos cucc összezsugorodik és szorosan a vezetéket körbeveszi, ez vizesedés ellen is jó). Ha egy mérettel nagyobb zsugorcsövet használsz mint az előírt, akkor méteres szálakat is bele tudsz tuszmákolni!!! A LEDnek kell bírnia a hőt, de jó ha kicsit védjük, a vezetékeknek meg nagyon jót tesz a védelem. Tudom nem 100%-os, de sokat jelent.
Csomagtartó:
Az ajtót ha felnyitjuk (lépcsős hátú) akkor fejmagasságba van a pereme. Erre közvetlenűl a zár mellé tettük a kapcsolót, melyet Te nyomhatsz meg és nem szokott hozzáérni semmi (enyhe mélyesztés, hogy a csomagok ne kapcsolhassák be). Ekkor a retinádat is kivilágítja a sok 1000x-es fényrejű LED mely arra hivatott mint a buta Robokuty kedvenc Fiestája azaz hazakisérő fény, de jelen esetben a csomagokat vagy a vontatmányodat tudod rámolás közben megvilágítani.
A csomitartó belső világítása ajtóra szerelt kapcsoló (mivel a gyárit nem találtuk) ugyanúgy működik mint a motortérnél, vagy doso22 kesztyűtartója. A kocsi hátsó falán befele fölül és alul 10-10 led világít. Jobboldalt 8-8 LED hátúl 10-10 LED (ezek a ledszámok a fölső illetve alsó sorokat jelölik). A bal oldalt 4-4 LED a kocsi elejétől számítva és az ott lévő pótkerék ponyvájára szintén bevezettünk 4-4 LEDet. Plusz egyet ami a pótkerék ponyvájának szíjjának kapcsolóját hivatott világítani. Ha a pótkerék ponyvát lehajottuk szintén a kerék mögött található kasznira 6 LEDet szereltünk.
Tipp: Mivel Lada és 20 éves nem sajnáltuk a kárpitot jukasztani, csak a ledek feje látszik mindenhol.
Ajtók:
4 ajtós a verda és van egy lámpicsek az első kettőnél az oldalávan (élében) ami elvileg kis fényt ad. No ez már repült is, hejette 1000x-es fényerejű LEDek vándoroltak be, ami az ajtó nyitásávalkapcsolódnak. Hátsó ajtóknál szintén megcsináltuk ezt furtunk egy lyukat a gyári első átmérővel, bontóba az első ajtó lémpatest fedőjét megszereztük és máris olyan mintha gyári lett volna.
A nyitópöcköket alulről azaz ajtón belülről kék ledekkel megvilágítottuk.
4 hangszórós a kicsike, így az ajtókba még gyengus LEDeket is vittünk kék színűeket és zöldeket és pirosakat és sárgákat. A haver egy áramkört hozott, mely nem volt túl nagy, de jópofa az említett ledeket a hangszóró köré raktuk kissé átalakítttuk az ajtó oldalkárpítját (müanyag) rácsossá tettük, így a LEDek jól mutattak benne. Az áramkörnek köszönhetően dallamra világítottak a különböző színű ledek. Pöpec, közvetlen a rádiókimenet előtt figyel valami frekit és a szerint kapcsolgatja a külön áramköröket értsd LEDeket.
Az ablakok alá közvetlen az éllével szembe laposított LEDeket dobáltunk, 4-4-et mind a 4-re így az üveg is "világított" mint egy prizma. Ezt persze a kormány alá rejtett kapcsolóval ki lehet kapcsolni, mivel idegbajt kapna a yard.
Tipp: jó ha ezeket is zsugorcsővel szigeteled (a normállal, nem hőállóval kicsit olcsóbb) itt a befolyó víz okozhat problémát.
Műszerfal:
A már említett módon (asszem doso22) lecseréltünk minden műszerfal világítást, LEDre, a számlapphoz 2 cm-ként raktunk 1-et. Kesztyütartó is kapott fölülről 2-őt, oldalról 3-3-at.
A biztosítéktábla is kapott 3 szerelő LEDet, amit kézi kapcsoló aktivál.
Rádió is kapott sűrű kék ledezést körbe, valamint 2 fehér LEDel szerelési fényt, ha a rádiót kihúzod felgyulladnak a ledek, hogy jobban lásd a kötéseket.
Utastér:
A lábterek kék fényben úsznak elől hátul. A hátsó lábak az első ülés alól, míg az első lábak a műszerfal alól vannak kivilágítva.
A kézifékben, váltóban színtén kék 'visszahajtott' azaz tompított fényt rejtettünk belülre (olyan a váltószonya, hogy ez kilátszik).
A küszöbök cuki sárga ledeket kaptak. A gyári fekete küszöb "L" alakú külső léce ki lett cserélve 0,3-as átlátszó sztirollapra, amit szépen meghajlítottunk és a hátulját megfestettük feketére, így olyan minthaüveg lenne. 6 cm-ként kihagfytuk a festést és alá került a sárga LED. Így olyan mint a mozikban a lépcsőjelző.
Elöl és "B" oszlopon az olvasó és kiszálló lámpákat kicseréltük ledesre, valamint hátsó űlés fülé és a "C" oszlopra is tettünk ilyen fényeket, akalaptartó sem maradhatott ki a világításból.
Hátsó és oldalsó, valamint első lámpakőr:
Természetesen a világító testek sem maradhattak ki, itt nem spóroltunk a drága ledekkel, a tolatólámpa kb anyiba került mint az összes többi a kocsi külsején.
Benzinartály:
Ez még hiányzott! az utcsó pillanatba jutott az eszébe. Neki kell egy olyan világítás, ahol kinyitja a tankfedelet (kaszni) és kigyullad két LED. A 'doboz' tetején 2 sarokba a tanksapka özepére irányítva. Könyörgöm látott már valaki olyan benzinkutat ahol nem volt világítás?
Steklámpa:
Szerintetek kihagyhattuk volna?  :-X
Kerék:
Inkább szerelő, mint optika tuning. kézi kapcsolású LEDek (műszerfalról világít). A kerékdobokban van elrejtve szintén átlátszó plasztik mögé a kerékív peremén és kissé beljebb 10-10 LED, valamint 2-2 a tengelyre, hogy jóllássa a féket ha a kereket leszedi. De minek??? én is a pusztán éjjel a tök sötétben fogom szerelni a féket nem?

A gyári biztostékokon felül +4-et iktattunk be. Úgy megosztva a kööket, hogy bárhol megy el a világítás a 'helységben' akkor is legyen fény.
Én tutti nem feccöltem volna bele enyit, de mióta kiégett a kocsia megbolondult, teljesen felujította kívü belül és most tervez rá lökösöket, küszöböt és neont aka bedobni alá.

Remélem ezalatt elaludtatok és eszetekbe nem jut ilyet csinálni. ez 43 hónapos munka eredménye, persze mindenki melózott mellette és nem csak ezzel foglalkpoztunk. 2 fő dolgozott rajta 1 tanácsokat adott. na attól az egytől megszabadultunk egy másodpercen belül, mert az okoskodást nem szeretjük.
Astra vagy Fiesta!?
ui.: Saját helyesírási hibáimért előre kérek elnézést! :D

Offline Kuti

  • Lacos
  • A mester
  • *****
  • Posts: 1743
  • Segített?: +33/-4
Re: LED ezés ;)
« Reply #24 on: 2007 December 25, 22:30:28 pm »
mostani átnézésre van párelütés, de nem firtatni, nem szeretek ily sokat írni egyszerre, csak ha word-bAN vagyok.
Astra vagy Fiesta!?
ui.: Saját helyesírási hibáimért előre kérek elnézést! :D

Offline tarcsy

  • Megszállott fiestás
  • ***
  • Posts: 310
  • Segített?: +10/-1
  • prof. dr.
Re: LED ezés ;)
« Reply #25 on: 2007 December 25, 23:37:46 pm »
ez igaz?!  :o
ha igen akkor mint a salamontöke ;D
Képeket plz! képeket!!!  :-X  :notworthy:
ríízpekt!
üdv!  8)

Offline Kuti

  • Lacos
  • A mester
  • *****
  • Posts: 1743
  • Segített?: +33/-4
Re: LED ezés ;)
« Reply #26 on: 2007 December 26, 10:22:40 am »
Ez az ismerős csak nyáron fog visszajönni Hunföldre, úgyhogy addig fúrjon a kiváncsiság.

Ja nagyon aranyos feladat, de ... ... ... ... TÖBBÉ SOHA!!! :D
Astra vagy Fiesta!?
ui.: Saját helyesírási hibáimért előre kérek elnézést! :D

Offline doso22

  • doso22
  • Megszállott fiestás
  • ***
  • Posts: 312
  • Segített?: +6/-0
  • egy 1996-os MK4-es büszke és boldog tulajdonosa!
    • Doso oldala
Re: LED ezés ;)
« Reply #27 on: 2008 February 22, 06:25:31 am »
Most találtam egy tök jó megoldást a LED-ezésre! Igaz én magam még nem próbáltam, de látok benne fantáziát!
Van egy oldal, ahol szuper erős fényű ledet is lehet kapni, ami a sima műszerfalvilágítás helyére is bemegy (sima 5W helyére) És szórt fénye van 180 fokban! Na abból a gyári helyére beteszel egy kék fényűt és már meg is van a kívánt eredmény!

Jégfehér, piros, sárga és kék színekben lehet kapni!
Ezen az oldalon található még sok hasonló:
http://www.xenon.hu/ledesvilag.php
Nem a legolcsóbb dolog, de szerintem megéri... mert hát elvileg a LED az örök élet!
Amúgy sok Leddel jó megcsinálni, viszont egy dologra figyelj nagyon oda! És az a feszültség ingadozás... azt nagyon nem szereti. Az első garnitúrát amit betettem az első 20 méteren kinyírtam... mert én szépen 12,6V ra méreteztem az ellenállásokat... és kiderül, hogy amikor jár a motor simán mérhető a 14,5-es érték!
Most ez lehet nálam valamilyen elektromos hiba... de +1 ellenállás megoldotta a gondot.  ;) de azt hozzáteszem, hogy ezek amikkel én dolgoztam sima 3,4V os ledek voltak, amit sima elektromos boltban lehet kapni.
Ha láttatok már ilyen ledet világítani akkor tudjátok milyen nagyon durva fénye van! Police lámpákba is ilyen van! :)
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec S
Techno felszereltségű…: szervo, elektromos ablak, elektromos fényszóró állítás, ABS, kipörgés gátló,blokkolásgátló,14" alufelnik, Sony MEX-1GP fejegység, neonok...

Robi

  • Guest
Re: LED ezés ;)
« Reply #28 on: 2008 February 22, 08:22:22 am »
Mi a halálnak kell ennyi LED? :D
Atyaég! :D
UFO, vagy mi? Nagyon durva lehet. :)

Offline scampi

  • Az öreg róka
  • ****
  • Posts: 384
  • Segített?: +14/-7
Re: LED ezés ;)
« Reply #29 on: 2008 April 21, 07:29:23 am »
Mi a halálnak kell ennyi LED? :D
Atyaég! :D
UFO, vagy mi? Nagyon durva lehet. :)

Nem rossz az ám :)

Az ellenállással kapcsolatban:

Ugyebár 5-600 ohm között kell 12v ra ellenállás átlag 20mA es led nél. Én 820 ohm -os ellenállást használok és soha semmi gond! Köthetsz led et sorba is, kb 3v / LED azaz minimum 4 db vagy több kell egymás után -  azért vigyázat ha egy meggyengül akkor a többi ebben az esetben megy vele :)))

üdv