Author Topic: Alapjarat magasan ingadozik.  (Read 19181 times)

Offline Gyurka

  • Újonc
  • *
  • Posts: 4
  • Segített?: +0/-0
Alapjarat magasan ingadozik.
« on: 2014 August 18, 06:07:43 am »
Sziasztok!

Pár napja lettem rá figyelmes, hogy drága szerelmemmel (2002.10. havi, 1.3-as benzines "Duratec") megérkezve a parkolóba, kirakva üresbe / benyomott kuplunggal, az alapjárat a következőt produkálja: Felpörög 2000-ig, majd leejti kb 1000-ig, aztán újra fel, újra le, ezt kb. 1-2 másodpercenként váltakozva.

Azóta kifigyeltem, hogy hidegen perfekt működik; üresben hidegindításnál kb 1200-on pörög, és nagyon hamar le is megy a normál 8-900-ra, ahol aztán beáll. Viszont ha a motor már meleg és mozgásban van, kuplungolásnál / üresben ugyanúgy egyből nekikezd, és 1000 és 2000 között felváltva jár.

Ugyan sebességben stabil a fordulat, de pl. 5.-ben gázadás nélkül simán megy 50-55 körül, anélkül, hogy a motorfék bármit lassítana rajta (erre a sebességre lejön pl 100-ról, de tovább nem lassul). Próbáltam állóhelyből, 1-esben kiengedni a kuplungot, amitől pedig csak gyorsul az autó - szépen lassan kúszik fel a fordulat és vele a sebesség is. Szóval ugyan sebességben, menet közben nem ingadozik, de azt biztos, hogy magasabban van, mint kéne.

Fórumtanulmányozás után a hétvégén sógorék (velem ellentétben ők fel vannak szerelve Torx készletekkel és jóóóóval több hozzáértéssel ;) ) segítettek kiküzdeni a fojtószelepet és az alapjárati motorszelepet, amiket kitisztítottunk, de ez nem segített semmit.
A fordulatszámmal lefelé egyébként nincsen probléma (mint a többi hasonló topikban a fórumon), nem küzd, nem akar leállni.
Elektronikai kütyük (ablak, gyári zene) a jelenséget nem befolyásolják.
Diagnosztika jel nem világít (melegindításkor, amikor alapból 1000-2000 közt mozgó alapjárattal indul, sem gyullad fel semmi).

Szerelő aztán  ránézett last minute-ben (foglalkozni vele nem tudott, nyaralásra indulás miatt), így még nem is tudott mondani rá semmit, csak hogy vigyem vissza aug. 25.-én, és addig "nyugodtan" használhatom (ehh..).

Az autót tavaly vettem, Ausztriából, és eddig semmi gond nem volt vele. Pár hónap után kivillantt a motor ikonja, de az pár újraindítás után eltűnt. Szervízesek akkor azt mondták a diagnosztikával, hogy 1-es lambda eseti hiba, és ha többet fogyaszt / furcsán viselkedik akkor cseréljük ki, ha nem, akkor ne. Egyik sem volt azóta így nem is volt cserélve, de nem tudom, ezúttal lehet-e hozzá köze (akkor gondolom újra égne az ikon?).

Kicsit féltem a gépsast, így gondoltam bedobom a témát, hátha valaki tud valami épkézláb ötletet, mit lehetne még megpróbálni vele, hátha megúszható a szervíz, de főleg a várakozás. Köszi :)

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Magas / ingadozó alapjárat, melegen
« Reply #1 on: 2014 August 19, 01:56:27 am »
...
Kicsit féltem a gépsast, így gondoltam bedobom a témát, hátha valaki tud valami épkézláb ötletet, mit lehetne még megpróbálni vele, hátha megúszható a szervíz, de főleg a várakozás. Köszi :)

Valahonnan jon a levego, akkor is amikor kevesebb is ele'g lenne.  ???

En megprobalnam megmozgatni a kartergaz csoveket, hatha ott kap hamis levegot.
A folytoszelep tengelye nem volt kikopva?
« Last Edit: 2014 August 19, 02:04:08 am by fiesta2002 »
Mk6 1.3 benzin

Offline Gyurka

  • Újonc
  • *
  • Posts: 4
  • Segített?: +0/-0
Re:Magas / ingadozó alapjárat, melegen
« Reply #2 on: 2014 August 19, 11:36:24 am »
A szelepet tisztításkor megszekáltuk, nem tűnt betegnek, jól mozgott, nem akadt, stb. A fojtószelep kifejezetten tisztának és jó állapotúnak is tűnt, az alapjárati ami viszont eléggé retkes volt - ezért reménykedtünk is, hogy itt lehet a hiba - de hát aztán nem. Állagára az sem tűnt elhasználtnak, de nem zárnék ki semmit...

A levegőzést holnap meg is tudom próbálni - éljen a munkaszünet.

Itt a fórumon olvastam, hogy tisztítóspray-el érdemes megfújni a csöveket járatott motornál, mert ha beszívja, arra azonnal reagál valamit.

Ez jó módszer, vagy inkább csak úgy szemre nézzem és mozgassam őket...?

Offline Gyurka

  • Újonc
  • *
  • Posts: 4
  • Segített?: +0/-0
Re:Magas / ingadozó alapjárat, melegen
« Reply #3 on: 2014 August 20, 18:51:22 pm »

En megprobalnam megmozgatni a kartergaz csoveket, hatha ott kap hamis levegot.


Jó tipp volt, a kartergázcső kb 5 cm hosszan ki van nyílva. Nem volt szembetűnő, mert az alsó részén van a sérülés.

Már csak szerezni kell egyet, aztán reméljük el is tűnik a probléma!

Köszi a tanácsot!

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Magas / ingadozó alapjárat, melegen
« Reply #4 on: 2014 August 21, 18:04:36 pm »
Jó tipp volt, a kartergázcső kb 5 cm hosszan ki van nyílva. Nem volt szembetűnő, mert az alsó részén van a sérülés.

Már csak szerezni kell egyet, aztán reméljük el is tűnik a probléma!

Köszi a tanácsot!
Szivesen, örülök, hogy segített.  :)

Amíg nincs új cső, érdemes a hasadt részt vastag ragasztószalaggal (Duct tape), vagy spárgával körbetekerni.  :)
Mk6 1.3 benzin

Offline Gyurka

  • Újonc
  • *
  • Posts: 4
  • Segített?: +0/-0
Re:Magas / ingadozó alapjárat, melegen
« Reply #5 on: 2014 August 22, 14:03:34 pm »
Köszi!

Már úton van az új cső. Kicsit sajnáltam, hogy a boltokban rendszerileg van külön-külön cikkszáma minden részének; viszont rendelni csak kompletten lehet (bontottan nem találtam a környéken).

De a lényeg, hogy lesz  8)

Piroska

  • Guest
Alapjarat magasan ingadozik.
« Reply #6 on: 2014 October 15, 22:51:41 pm »
Kedves Gyurka! Nekem ugyanez a problema es pont ugyanigy jott elo. Az alapjarat 1400-2000 kozott pumpal a 2002-es - egyebkent kifogastalan - automnal. Kerlek írd meg mielobb, hogy az ajanlott tipp bevalt-e! Tanacstalanok a szerelok es mar tetemes osszeget koltottem ra emiatt, es eddig nem talaltak meg a megoldast. Koszi.
« Last Edit: 2014 October 17, 12:08:13 pm by Piroska »

Offline 52a52a

  • Látott már fiestát
  • ***
  • Posts: 59
  • Segített?: +2/-0
Re:Magas / ingadozó alapjárat, melegen
« Reply #7 on: 2014 October 16, 08:36:39 am »
Nekem hasonló hibát produkált a beömlő alatti vákuumcső hibája. Hosszában volt elrepedve 2500 Ft és kb 2 perc alatt munkába tellett a cseréje. (nekem 1,25 Benzin 16V)
 
Ford Fiesta MK6 1,25 Benzin (2004)

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Alapjarat magasan ingadozik.
« Reply #8 on: 2014 October 17, 04:34:38 am »
Kedves Gyurka! Nekem ugyanez a problema es pont ugyanigy jott elo. Az alapjarat 1400-2000 kozott pumpal a 2002/08-as - egyebkent kifogastalan - automnal. Kerlek írd meg mielobb, hogy az ajanlott tipp bevalt-e! Tanacstalanok a szerelok es mar tetemes osszeget koltottem ra emiatt, es eddig nem talaltak meg a megoldast. Koszi.
Szia Piroska!
Ha autószerelő is nézte az autót, akkor nem valószínű, hogy egy ilyen egyszerű hibát, ami Gyurkának volt, nem vett észre.
Szerintem nálad más lesz a megoldás.
Azt írod, hogy már sok pénzt költöttél. Mit javítottak, vagy cseréltek eddig a Fiestádon a hibával kapcsolatban?
Mk6 1.3 benzin

Piroska

  • Guest
Re:Alapjarat magasan ingadozik.
« Reply #9 on: 2014 October 17, 12:07:34 pm »
Csöveket, alapjárati szabályzót cserélték, szervó nyomás szabályzót, (nem tudom mi köze van hozzá). Meg még nem tudom mit. Van köze a katalizátorhoz esetleg? Egyidőben jelentkezett a gond.

Offline 52a52a

  • Látott már fiestát
  • ***
  • Posts: 59
  • Segített?: +2/-0
Re:Alapjarat magasan ingadozik.
« Reply #10 on: 2014 October 17, 12:53:20 pm »
Légkondis az autó ? Nem lett cserélve pollenszűrő ?
Volt cserélve a gázpedál elektronikája ?
Ford Fiesta MK6 1,25 Benzin (2004)

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Alapjarat magasan ingadozik.
« Reply #11 on: 2014 October 18, 21:01:59 pm »
Csöveket, alapjárati szabályzót cserélték, szervó nyomás szabályzót, (nem tudom mi köze van hozzá). Meg még nem tudom mit. Van köze a katalizátorhoz esetleg? Egyidőben jelentkezett a gond.

Az a lényeg, hogy a fordulatszám csak akkor növekedhet, ha a motor levegőt kap. Akkor az elektronika tartani próbálja a helyes benzin-levegő összetételt és további benzint biztosít.
De ha nincs plusz levegő, a motor nem tud felpörögni.
Eddig jó irányban kerestek a szerelők. A kartergáz visszavezető csöveken, a hibásan működő alapjárati szabályozón vagy a fékszervó felől is jöhet hamislevegő. Szóba jöhet még a hibás PCV szelep és a kikopott tengelyű pillangószelep.

A VOX Autodoktorenben láttam egy videót, ahol egy hasonló makacs levegőbeeresztést kerestek.
Leválasztották a kartergáz rendszer csöveit és mindkét irányban ledugózták.
Egy gyurmaszerű anyaggal lezárták az alapjárati motor megkerülő nyílását. Még mindig magas volt a fordulatszám.
A végén körben legyurmázták a pillangószelept és kiderült, hogy a tengelye kikopott és a széle mellett zárt állapotban is át lehet látni.

Szóval így is lehet keresni, hogy hol van lyuk a rendszeren.

Még egy dolog eszembe jutott: A tankban keletkező benzingőzt egy aktívszenes szűrő fogja meg. A motor időnként leszívja az összegyűlt anyagot. Elvileg onnan is beszökhet levegő, bár konkrét esetről még nem hallottam.
« Last Edit: 2014 October 20, 00:39:07 am by fiesta2002 »
Mk6 1.3 benzin