Nos, hogy a kérdésre válaszoljak, lehet tenni néhány dolgot annak érdekében, h kicsit jobban menjen a kocsi (1.1;1.3 OHV), de elég költséges, mint általában minden ami tuning (itt nem a tescogazdaságos krómpedálra és társaira gondolok
).
Előszöris megkell győződni arról, hogy a tuningolandó motor milyen állapotban van, mert, ha akármilyen hibája van a motornak vagy épp kopott, öreg, akkor a tuningolással csak tönkretesszük.
Ennek megállapítása tehát az első. Kezdjük elsőként egy kompresszióméréssel. Ez nagyjából behatárolja, hogy milyen állapotban van a motor. Nézzük jól át a motort (alul-felül) nem -e folyik/szivárog belőle olaj. Az olajfogyasztást, - ha van - minimálisra kell csökkenteni. Ezt a (szelepszár és főtengely) szimmeringek illetve a kartertömítések cseréjével lehet megtenni.
Ha mindez megvan akkor ellenőrizni kell a szelepvezérlést. Ennek pontos beállítása elengedhetetlen. Sok esetben már ez a lépés önmagában is teljesítménynövekedést hoz. Érdemes ellenőrizni a főtengelycsapágyakat és a dugattyúkat is.
Ezután következhetnek a tuningok, ha egáltalán kellenek még.
Kipuffogótuning (leömlőtől a végig).
Szívóoldali tuning (injektorosnál chiptuning nem létezik, mert nincs benne chip
)
Karburátorosra, pedig a jólbevált trükk egy nagyobb karburátor, asszem vmelyik mazda karbi rámegy illetve elég sok ford karburátora (Pl. régebbi escort, sierra). Ezekkel elég sokat lehet dobni a szekér teljesítményén (+5-10 ló). Mint nemrég tudomásomra jutott, létezik OHV-ra való ikerkarburátor is ami a gyári ~50lóból 70-et varázsol, de ehhez persze a szívósort is cserélni kell és elég drágamulatság (40-50e vagy mégtöbb), nomeg ritka mint a fehér holló...
Ha valaki komolyabban foglalkozna a témával az persze mehet még ennél tovább is. Pl. vezérműtengelycsere, erősebb szeleprugók, lökőrudak, tőkék, esetleg szelepcsere nagyobbra, hengerfejmarás, esetleg turbó stb. Nagyobb átalakítással max cc100-120lóig lehet elmenni, de a fölé már nemhiszem. Ez a motor már elavult nem érdemes ilyen szinten foglalkozni vele. Vannak sokkal korszerűbb, jobb motorok tuningolásra, például az 1.4 CVH minden komolyabb átalakítás nélkül 110pacit képes leadni...