A nagy áramfelvétellel működő fogyasztók esetében azonban (távfónyszóró, ablaktörlő, ködfényszóró) relét iktatnak az áramkörbe a kapcsoló túlterhelésének megelőzése, illetve az áramút lerövidítése céljából.
Az akkumulátor ellenőrzéseA savszint ellenőrzése• A savszintnek az egyes cellákban a MIN -1-és MAX-2-jel között kell lennie. Szükség esetén csavarjuk ki az akkumulátor dugóit -3- és töltsük a desztillált vizet a cellákba.
A feszültség ellenőrzéseEllenőrizzük az akkumulátor feszültségét voltmérővel a pólusok
között.
• Tisztítsuk meg kívülről az akkumulátort.
• Ellenőrzéskor az akkumulátornak legalább 6 óráig töltetlen állapotban kell lennie, még a járó motor sem töltheti. Ellenkező esetben kapcsoljuk be 30 mp-re az ellenőrzés előtt a fényszórót.
• Kapcsoljuk ki a fényszórót és az összes többi áramfogyasztót és várjunk 5 percig.
• Csatlakoztassuka voltmérőt az akkumulátor pólusaihoz és mérjünk feszültséget.
Az értékelés:
12,7 V vagy ennél nagyobb =
az akkumulátor jó állapotban van12,6 V = a normál állapot12,4 V vagy ennél kisebb =
az akkumulátor rossz állapotbanvan, tölteni vagy cserélni kell!
Az indítási műveletkor a teljesen feltöltött akkumulátor feszültségének nem szabad 10 V alá csökkennie (+20°C sav/hőmérsékletnél).
Az akkumulátor magától kimerül:A gépkocsiban különböző vezérlőkészülékek vannak, ezek áramfelvétele is hozzájárul az akkumulátor természetes önkisülésóhez, ezért kell a leállított gépkocsi akkumulátorát 6 hetenként újból töltenünk.
Ha kúszóáramokra gyanakszunk, vizsgáljuk az elektromos hálózatot.
• A vizsgálatkor legyen az akkumulátor töltött állapotban.
• Állítsuk be az ampermérőt (méréstartomány 0-5 A) a legnagyobb méréstartományra. (ez azért fontos, nehogy elszálljon a mérő, igaz ilyenkor nagyon kis értéket mutat, de majd folyamatosan a tartományt állítani kell, amíg normál érték nem lesz)
Vegyük le az akkumulátor testkábelt (-).
(Figyelem: ezáltal az elektronikus befecskendezővezérlőkészülék tárolójából törlődnek az „üzemelési
adatok", valamint a lopásgátló Key kód a rádió tárolójából, továbbá a beállított rádióállomás.)
• Kapcsoljuk az ampermérőt az akkumulátor negatív sarka és a testkábel közé. Az ampermérő pozitív kapcsára kössük a testkábelt, a negatív kapcsára az akkumulátor negatív sarkát.
(Figyelem: a vizsgálatot ellenőrzőlámpával is elvégezhetjük, de ha a lámpa nem gyullad ki az akkumulátor negatív sarka és a testkábel között, úgy mindenképpen ampermérőt kell alkalmaznunk.)
• Kapcsoljunk ki minden fogyasztót, kössük ki az órát és csukjuk be az ajtókat.
• Kapcsoljuk vissza mindaddig az ampermérő méréstartományát, amíg a műszer egy leolvasható értéket nem mutat
(1-3 mA megengedett)• Vegyük ki egymás után a biztosítékokat, azaz szakítsuk meg az egyes áramköröket. Ha egy áramkör megszakítása után a műszer mutatója nullára esik vissza, a hiba abban az áramkörben van. A hibát okozhatja korrodált vagy elszennyeződött érintkezés, kidörzsölt vezeték, de belső zárlat is valamelyik készülékben.
• Ha a biztosított áramkörökben nem találtunk hibát, akkor vegyük le egymás után a nem biztosított készülékek vezetékeit. Ezek a generátor, az indítómotor, a gyújtóberendezés.
• Ha a nem biztosított készülékek valamelyikének kiiktatásakor a műszer mutatója nullára esik vissza, akkor a készüléket cserélnünk kell.
• Ha az indító- vagy a gyújtásberendezésen észlelünk áramveszteséget, akkor ellenőrizzük a kapcsolási rajz segítségével a gyújtás-indítókapcsolót.
• Tegyük vissza az akkumulátor testkábelét (-).
A generátorfeszültség ellenőrzése• Kapcsoljunk voltmérőt az akkumulátor negatív és pozitív kapcsa közé.
• Indítsuk a motort. A
motor indításkor a feszültség legfeljebb
8 V-ra (+20"C-on) csökkenhet.
•
3000/perc motor
fordulatszámnál a feszültség 13,5-14,5 V kell legyen. Ez a generátor és a feszültségszabályzó működését bizonyítja. A generátorfeszültségnek (fedélzeti feszültség) nagyobbnak kell lennie az akkumulátor feszültségénél, hogy az akkumulátor menet közben töltődhessen
• Ellenőrizzük a szabályozás stabilitását úgy, hogy bekapcsoljuk a távfényt és megismételjük a mérést 3000/perc fordulatszámon. A mért feszültségnek nem szabad 0,4 V-nál nagyobb mértékben az előző mérés eredményét meghaladnia.
Szóval ezeket a dolgokat írja az a Fordos könyv! Gondoltam jobb ha hangosan "felolvasom" mi áll a könyvben hátha segít!