Author Topic: Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3  (Read 35088 times)

Offline viktorwrz

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1015
  • Segített?: +29/-3
Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3
« on: 2007 July 11, 09:40:15 am »
Már több helyen volt szó erről, de leírva sehol sincs ez az egyszerű művelet.
Gondoltam sokaknak jól jöhet, ha leírom hogyan is kell...
Szerszámigény:
-csillagcsavarhúzó (a légszűrő levételéhez)
-10-es dugókulcs
-11-es, 13-as, 19-es csillagkulcs
-Hézagmérő (párszáz forint bármelyik autósboltban)

Nos előszöris szedd le a levegőszűrőt, hogy hozzáférj a szelepfedélhez.
Ezután húzd le a gyertyapipákat és vedd ki a gyertyákat(ezt a lépést itt már ecseteltem képekkel megtűzdelve).
Lazítsd fel a generátor feszítőjét (13-as kulcs kell hozzá), hogy letudd venni az éjszíjat. Majd vedd le a szelepfedelet (10-es dugókulccsal).
Fogj egy 19-es csillagkulcsot és forgasd addig a motort (a kulccsal) amíg a 4. hengeren a szelepek váltják egymást.
Vigyázz, a hengersorrend 1-2-4-3 !!!!
Azaz mialatt az egyik szelepemelő felfelé mozog, a másik kezd lefelé mozogni és amikor a két szelepemelő egymagasságba kerül a szelepek váltják egymást.
A hézag beállítás elött mozgasd meg a szelepemelőket, mert elképzelhető, hogy nem áll vissza rendesen a helyére.*
Nos, ha megvan akkor (egy 11-es csillagkulccsal és hézagmérővel) beállíthatod az 1. henger szelephézagait (tehát nem azt amelyiken a szelepemelőváltást nézted!!!) a szelepemelő és a szelepszár között. A hézagot úgy kell beállítani, hogy a hézagmérő feszesen csúszkaljon a hézagban.*

A gyári (hézag)értékek:
Szívószelep: 0.2mm
Kipuffogószelep: 0.3mm

Ezután fél-fél fordulatokat forgatva a főtengelyen a következő táblázat alapján állítsd be a többi hengert is.
SzelepváltásSzelepbeállítás
4.henger1.henger
3.henger2.henger
1.henger4.henger
2.henger3.henger

Ha kész, szereld össze a motort és indíthatod is :) ugye nem is bonyolult túlságosan?


* Köszönet a leírás tökéletesítéséért FIESTA2002 barátunknak :)
« Last Edit: 2007 July 11, 15:55:07 pm by viktorwrz »
Eddigi autóim:
Ford Mondeo Turnier 1.8 Zetec '96
Renault Express 1.9D '93
MB E200 aut. 2.2CDi (123LE) '06
WV Polo 1.9SDi '96
MB E220 T aut. Avangarde 2.2CDi (143LE) '00
Ford Mondeo Turnier 1.8TD '97
Ford Fiesta 1.1c MK3 '89
Trabant 601S '89
Trabant 601S '87

gecsa

  • Guest
Re: Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3
« Reply #1 on: 2007 July 11, 17:05:19 pm »
Annyit hozzáfűznék a szelepek sorrendje baloldalról kezdve: sz-k-sz-k-k-sz-k-sz
Én személy szerint ezt nem tudtam, hogy így van.

VINCENT

  • Guest
Re: Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3
« Reply #2 on: 2008 April 15, 10:21:09 am »
aszt elfelejted hogy hideg motornál menyi és meleg motornál menyi a hézag aszt hiszem te a melegmotor hézagját atadmeg mert elég szük az de bocs én csak kérdezem  üdv VINCENT

TARCALI FORDOS

  • Guest
Re: Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3
« Reply #3 on: 2008 April 15, 17:34:31 pm »
A szelephézag a hőtágulás miatt kell. Tehát csak hideg motornál szabad állitani. :D

Offline viktorwrz

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1015
  • Segített?: +29/-3
Re: Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3
« Reply #4 on: 2008 April 16, 16:29:12 pm »
A szelephézag a hőtágulás miatt kell. Tehát csak hideg motornál szabad állitani. :D
Hamár itt tartunk, nem szabad jéghideg motornál sem. Kb. 20fokosnak kell lennie a beállításkor.
(Tapasztalat!! Télen -14fokban kezdtem el egyszer beállítani. Utána rosszabb lett mint volt  :P Mikor meg most tavasszal megint nekiálltam és lemértem, közel dupla méretű hézagok voltak  :D)
Ergo ne álljatok neki túl hidegben sem! Pláne ne ne az utcán....én szétfagytam mire kész lett.  ;D
Eddigi autóim:
Ford Mondeo Turnier 1.8 Zetec '96
Renault Express 1.9D '93
MB E200 aut. 2.2CDi (123LE) '06
WV Polo 1.9SDi '96
MB E220 T aut. Avangarde 2.2CDi (143LE) '00
Ford Mondeo Turnier 1.8TD '97
Ford Fiesta 1.1c MK3 '89
Trabant 601S '89
Trabant 601S '87

Offline Xedos

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 34
  • Segített?: +1/-0
Re:Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3
« Reply #5 on: 2011 July 10, 20:45:36 pm »
Hülye kérdés: pár éve még Ford szervízbe jártam az mk3-as 1.3-assal. Ott azt mondták, hogy nem a gyári értékre állitják, hanem picit arrébb...
Mostanában akárhová viszem, nem az igazi!
Alul nem húz úgy... Motor amúgy rendben kompresszió mindegyik hengerben 14
Felül 3000rpm körül húz csak...
Sajnos a sok pörgetés hatására elég sűrűn -évente 4x - kell állítani!

takee

  • Guest
Re:Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3
« Reply #6 on: 2012 March 21, 08:03:05 am »
És melyik irányba "arrébb"? Kisebb legyen, vagy nagyobb? :D

Offline illegal1987

  • Újonc
  • *
  • Posts: 3
  • Segített?: +0/-0
Re:Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3
« Reply #7 on: 2012 September 22, 06:54:38 am »
Sziasztok!

Beletört a bicskám ebbe a dologba. Nem érthetetlen számomra a dolog, mert simán menne. Kicsit a benzingőz szétzilálta a gondolatom.

Van a motorom. 1.3 cfi j6b motorkóddal. Mindent megcsináltam rajta már, mert hengerfejes volt, végülis az állásba ment tönkre, nem üvegeztem halálra az agyát. De azért síkolva lett, szépen kipucolva minden, polírozva a kipu - szívó járatokkal, olajsár eltüntetve bla bla bla. De ez nekem nem egészen kerek még mindig.

Vannak a hengerek.

Termosztáttól számozva: 1 - 2 - 3 - 4

Van a gyújtás sorrend: 1 - 2 - 4 - 3

Ha azt a sorrendet nézem, ami a gyújtás diktál, és ott váltják egymást, akkor az elsőn már félig lent van a bal oldali szelep. Bocsi az érthetetlenségemért, de kis segítség kellene az ügybe.

Segítséget előre is köszi!

Üdv.: Béla

utólagosan rájöttem, azért még annyit írok hozzá, hogy a szelepek sorrendje a termosztáttól:
kip-szív kip-szív szív-kip szív-kip
« Last Edit: 2012 September 22, 08:55:22 am by illegal1987 »

Offline Petyus76

  • Újonc
  • *
  • Posts: 1
  • Segített?: +0/-0
Re:Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3
« Reply #8 on: 2013 June 15, 19:11:24 pm »
Egy létező problémára lenne egy javaslatom (saját ötlet).

A probléma, hogy a szelephimba és a szelepszár között a hézagbeállítás, a himba bemaródása miatt sokszor hézagmérővel nem lehetséges pontosan. Ez esetben indikátor órával vagy ha nincs, az alábbi módszerrel érdemes próbálkozni.

A módszer a következő. Amikor a szelepet a himba éppen csak kezdi lenyomni, hézagmérővel megmérem a szeleprugó rögzítőlap és a himba közötti távolságot, ez minden szelepnél más érték lesz (1.00-1,50mm). Ezután a kapott értékekhez hozzáadom a kívánt szelephézag távolságot és beállítom. 

Ha a módszernek van valami hátulütője, szívesen meghallgatom.
« Last Edit: 2013 June 15, 19:30:35 pm by Petyus76 »

Offline nagy06

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 31
  • Segített?: +0/-0
Re:Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3
« Reply #9 on: 2014 November 13, 10:38:56 am »
Sziasztok !

Én beállítottam a gyári értékre (szelepfedélre van ráírva) 0,5 és 0,2, de valamiért jobban szól, mint előtte.  Lehet én csináltam valamit rosszul, esetleg mi lehet a baj ?
Ford Fiesta MKIV 1,3 1999 november évjárat 60 Le
Mazda 121 2000 évjárat ( Fiesta MKIV )

Offline Tommy83

  • Újonc
  • *
  • Posts: 1
  • Segített?: +0/-0
Re:Szelephézagállítás OHV 1.1; 1.3
« Reply #10 on: 2016 January 14, 18:59:48 pm »
Sziasztok! Én ma állítottam 93'-as 1,1 OHV-n szelephézagot. A hőmérséklet kb. 5C fok volt. A szívók 0,4 és 0,5 között voltak a gyári 0,2 helyett, a kipufogók 0,5 és 0,7 között voltak a gyári 0,3 helyett. A motornak korábban varrógépszerű, zakatolós hangja volt. A szelepállítás után gyönyörű finom hangja lett és jobban húz, pörög-:).

A beállítást a gyertyák és szelepfedél eltávolítása után a a 4. henger szelepváltására tekerésével kezdtem (amikor a a szívó kezd zárni és  a kipufogó kezd nyitni) (a motor az órajárással megegyezően forog a termosztát felől nézve) (gyújtássorrend 1-2-4-3) ekkor lehet az 1-es henger szelepeit állítani.... A továbbiakat a korábban előttem leírtakkal megegyezően állítottam. Nagyon sokat változott az autó dinamikában és akkusztikusan is. Ja, és kevesebb szívató kell a hidegindításnál is. Utólag is köszönöm az instrukciókat viktorwrz-nek!!! (-: Nagyon sokat segített!!!