Sziasztok!
Nos a napokban elszántam magam. Már régóta esedékes a szelepszárszimmeringcsere a kicsi-kocsin mivel eléggé kajolja az olajat. Emellett a szokásos varrógéphangot is produkálja- ezt is szeretném megszüntetni.
Gondoltam, ha már nekiállok csinálok egy kis leírást fényképekkel megspékelve, hátha más is nekifogna, csak épp leírás híján nem mer belevágni ebbe a nehéznek tűnő feladatnak.
Mivel nem vagyok képzett autószerelő igy talán közérthetőbb lesz, mint ahogy a könyvekben levan írva...
A műveletekhez szükséges szerszámok/kellékek:
-szelepszárszimmering (~2500Ft a készlet)
-rugólenyomó(célszerszám!!!autószerelőhavertól kölcsönkérhető
)
-csillagcsavarhúzó
-laposfogó
-13-as villáskulcs
-10-es dugókulcs
-köszörűgép
-csiszolóvászon (220-as megteszi:))
-hézagmérő és egy jóadag bátorság:
Nos első lépésként lekell vennünk a levegőszűrőházat, hogy kényelmesen hozzáférjünk a szelepfedélhez.
A légszűrőházat felül 3 csillagfejű csavar tartja a karburátorhoz. Ha ezeket kicsavartad, lekell húznod a csöveket a légszűrőházról, vagy a rajtalevő csövek másik felét a szívósorról.
Az alján van 1 elektromos csatlakozó is ezt is húzd le. Jegyezd meg jól, mit honnan húztál le.(
Évjárattól és felszereltségtől függően ez a művelet változhat...viszont jelen esetben a motor a lényeg, az ugyanaz!!!) A szűrőházat vedd le és tedd félre....
Most húzd le a gyújtókábeleket a gyertyákról. Óvatosságból inkább jelöld meg, melyik kábel hol volt. ha ez megvan, egy gyertyakulccsal vedd ki a gyertyákat és tedd félre ezeket is.
A gyertyakábeleket hajtsd félre. Most elkezdheted leszedni a szelepfedelet, 4 darab csavar fogja - 10-es villáskulcs kell hozzá. Ha a csavarokat kivetted, óvatosan vedd le a szelepfedelet, ha nem jön ütögesd meg kissé.
Elkezdheted levenni a himbasort amit 4 csavar (13 kulccsal nyílik) fog a hengerfejhez. Ha levetted, fordítsd meg úgy, hogy a himba a szelepszárral érintkező felét lásd. Látni fogod a beverődést. Ez nálam kb 1 tized (!!!) ami hozzáadódott a beállitott szelephézaghoz igy lehetetlen volt pontosan beállitani, emiatt kerregett/ketyegett a motor.
Figyeld meg, hogy minden himbának külön száma van. Jegyezd fel 1 papirra a sorrendet ugyanigy kell majd visszaraknod is!!!
Fogj egy laposfogót, hajtsd ki a himbasor egyik végén lévő sasszeget, húzd le egyesével és tedd le sorrendben az alkatrészeket az asztalra valahogy így.
Elkezdhetjük a himbák tisztitását, majd a köszörülést. Ügyelj rá, hogy csak a beverődést köszörüld ki a himbából és, hogy a himba szeleppel érintkező felülete ugyanolyan maradjon mint a köszörülés elött (FIGYELJ ODA NEM EGYENES!!!!
Ha nem vagy biztos magadban, ezt a lépést inkább bízd szakemberre...bármelyik fémipari szakmunkás megcsinálja 1 sörért )
Ezután hogy tisztább felületet kapjunk érdemes egy csiszolóvászonnal szépen lecsiszolni.Ha ezzel megvagy tisztítsd meg az alkatrészeket és rakd össze a himbasort. Kb így kell kinéznie , ha jól csináltad.
Jöhet a dolog egyik legnagyobb körültekintést igénylő része a
szelepszárszimmeringcsere.
A feladathoz szügségeltetik egy célszerszám. A "rugólenyomó" (lehet nem ez a hivatalos neve
, de gondolom értitek mire való
). Nos, eme szerszámot
a szelepfedél csavarjával rögzítsd a hengerfejhez.
A művelethez kell még egy hajlított végű fémdarab (én 1 rossz csavarhúzót áldoztam erre a célra), ezzel fogod alátámasztani a szelepet, nehogy beessen a hengerbe, mert akkor bizony lekell szedni a hengerfejet....és azt ugye nagyon nem szeretnénk!!!
A rugólenyomót, tedd a rugótányérra és óvatosan (a szelepet álátámasztva) nyomd le a rugót.
A szelepszáron található egy kétrészből álló kúpos "mag" ami a rugó ellenében befeszül a rugótányérba, ezzel rögzítve a rugótányért a szelepszárhoz. A rugó nyomvatartása közben vedd ki a "mag"-ot, majd engedd fel a rugót.
Vedd le a rugót a szelepszárról, majd egy kombifogóval óvatosan tekergetve húzd le róla a szimmeringet.
Vigyázz!!! Ennél a mozdulatnál szokott beesni a szelep a hengerbe!!!(nekem is majdnem sikerült belepottyantani) Ha lehetséges kérj segítséget (vagy növessz 1 harmadik kezet is
)
Húzd fel az új szimmeringet, majd óvatosan igazítsd a helyére egy fogóval, ügyelve arra, hogy össze ne roppatsd, mert akkor dobhatod ki...
Tedd vissza a rugót, nyomd le és helyezd vissza a kétrészből álló "magot"....ismételd meg ezt a lépést az összes szelepen.