...Reggel mikor kiállok a garázsból nagyon könnyen tudok váltani, akkor amikor még hideg a motor. Ahogy melegszik az idő és használom az autót a váltás egyre jobban és jobban elnehezedik. ...
Az egyik szerelő azt mondja első körben cseréljem ki a kuplung főmunkahengert, ha az se segít az egész kuplung szettet.
A márkakereskedés meg a váltó oldaláról közelíti meg a problémát. Szerintük a bowdennel lehet a probléma. Ők első körben a váltón állítanának be valamit, ha az se segít akkor ők váltó bowden cserét javasolják.
...
A váltás sok lépésből áll és nem mindegy, hogy melyik része nehezedett el.
1.
Amikor üresben, vagy kinyomott kuplunggal jobbra balra mozgatod a váltókart, akkor csak az egyik bowden mozog, a mozgás egy tengelyen megy be a váltó belsejébe és belül egy "választókart" (nincs kedvem utána nézni, hogy mi a pontos neve) mozgat.
Itt szorulhat a bowden vagy a tengely, esetleg a "választókar" a váltóban.
A tengely tisztításáról
ITT írt Sebyyy.
2.
Amikor éppen megindítod a kart felfelé vagy lefelé, megmozdul a kiválasztott szinkron-villája. Ezt a másik bowden mozgatja.
Ha a "választókar" nem illeszkedett pontosan a villára, ezen segíthet a pontosabb beállítás (ehhez nem kell szétszedni a váltót).
Itt is szóba jön a bowden, vagy a belső mechanizmus szorulása is.
3.
Amikor már megindult felfele vagy lefele a váltóbot, egy ponton gumiszerű ellenállás érezhető. Ilyenkor hangolja össze a szinkrongyűrű a fogaskerekek forgását.
Ha itt van a nehézség, akkor vagy kopott a szinkrongyűrű, vagy nem emel ki a kuplung.
Érdemes kipróbálni a következőket:
"Szerencsére" az IB5-ös váltó zajos. Ha járó, motorral üresben kinyomod a kuplungot, hallanod kell, hogy kb 1 másodpercen belül csökken a zaj. Ha ez nem következik be, a váltó forgása nem áll le, nem emel ki a kuplung.
Kipróbálhatod, hogy van-e különbség a váltásban hidegen, melegen álló és járó motorral.
Mielőtt megveszed a bowdeneket sok-sok ezerért, érdemes a váltó oldalról levenni a csatlakozásokat.
(Csak hozzáértőnek ajánlott, mert utána jól beállítottan kell visszatenni.)
Ha a váltó nélkül könnyen mozgatható a váltókar , akkor valószínűleg nem a bowdenek szorulnak. (Csak valószínűleg, mert ilyenkor a huzal nem szorul hozzá a bowden falához.)
De én nem nagyon hiszem, hogy a bowden szorulása hőfokfüggő lenne.
Szóval, a váltás melyik része válik nehézzé?