Author Topic: Kuplung problémák  (Read 135545 times)

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Kuplung problémák
« Reply #150 on: 2019 February 18, 12:22:39 pm »

Kuplung csúszást nem tapasztaltam, mivel ha jól működött akkor gyönyörűen lehetett váltani, kivéve a hátramenetet ez mindig is ilyen volt nehezebben vette be. A recsegés akkor ha nem volt jó a kuplung, de akkor járómotornál semelyik sebességbe sem lehetett berakni, annyira nem erőltettük. Én a pedálnál található munkahengerre gyanakszom. Esetleg ki van kopva, kevesebb folyadékot pumpál, illetve itt kerül be levegő a rendszerbe. Nem tudom mi a véleményed?

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Kuplung problémák
« Reply #151 on: 2019 February 18, 17:44:39 pm »
...Én a pedálnál található munkahengerre gyanakszom. Esetleg ki van kopva, kevesebb folyadékot pumpál, illetve itt kerül be levegő a rendszerbe. Nem tudom mi a véleményed?
Szia!

Nagyon jól leírtad, hogy mik a tünetek, ha a kuplung tövig van nyomott a pedálnál is fog egy kicsit. Járó motornál pörög a váltó motor felöli mechanikája, ezért a szinkrongyűrűk nem tudnak a helyükre csúszni. Ugyanezért recseg a hátramenet. Ha áll a motor, akkor semmi nem pörög, ezért egy kicsit odébb tud pöccenni a fog és megy a csatlakozás. Ha a szokásosnál is gyengébb a kiemelés, akkor önindítózásnál ugrik az autó.

A légtelenítésnél azt írtad, hogy a fékfolyadéktartályba tetted a csövet. Én jobbnak gondolom, ha a cső lefelé van hajlítva és a vége részben fékfolyadékkal töltött tartályba van dugva. Akkor természetesen először levegő van a csőben (hacsak trükkösen nem sikerül feltölteni), de a meginduló folyadéknak ki kell nyomni ezt a levegőt. És utána vagy buborékos a folyadék vagy nem.

Egyetértek, hogy a pedálnál levő hengernél kell kezdeni a javítást. Egyrészt ez az egyetlen könnyen hozzáférhető alkatrész. Másrészt könnyen lehet, hogy ott szökik a folyadék a dugattyú tömítése mellett. A mai, pénzéhes alkatrésztervezés mellett nem hiszem, hogy szétszedhető lenne, de ha mégis, akkor érdemes lenne megnézni vagy cserélni a benne levő tömítéseket. Vagy kipróbálni, hogy ha le van dugózva a kimenete, akkor be lehet-e nyomni a dugattyút.
http://users.atw.hu/hyundaiaccent/temp/szereles/henger/index.html

Még esetleg a hidraulikus vezetékeken lehetne lyuk, de akkor a kiszivárgó fékfolyadékot látni kellene.
« Last Edit: 2019 February 18, 18:17:27 pm by fiesta2002 »
Mk6 1.3 benzin

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Kuplung problémák
« Reply #152 on: 2019 February 19, 11:18:47 am »
Köszi a választ. Remélem a pedál munkahengerrel lesz a baj. A kiszedésről tudnál-e tanácsot adni? Az olajat pl: hol tudom leengedni, hogy ne a lábtérbe ömöljön, elég nehéz hozzáférni.

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Kuplung problémák
« Reply #153 on: 2019 February 19, 12:47:08 pm »
Közben nézelődtem és többek között ezt találtam. https://www.youtube.com/watch?v=ZSsJGmdIjfc   Lehet nálam is ez a probléma.

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Kuplung problémák
« Reply #154 on: 2019 February 19, 18:26:54 pm »
Közben nézelődtem és többek között ezt találtam. https://www.youtube.com/watch?v=ZSsJGmdIjfc   Lehet nálam is ez a probléma.

Azt gondolom, hogy akkor érezned kellene ezt a néhány miliméteres lötyögést a pedálon. Egy rugó ellentart a pedálnak, de akkor is érezni kellene, hogy ez alatt a holtjáték alatt nem kell erő a dugattyú megmozdításához.
Talán a pedál alá nyúlva meg is lehet fogni a dugattyú szárát és kitapintani, hogy nem mozdul.
És a pedálútban kellene, hogy legyen annyi tartalék, hogy a kuplung egy kicsivel rövidebb pedálmozgásra is kiemeljen.

A főhenger leszerelésében nincs tapasztalatom. Az fékfolyadék leengedést a kinyomócsapágy légtelenítőjén keresztül tudom elképzelni. Ha megindul, akkor a lefelé irányított csövön keresztül ki kell folynia az összesnek. Előtte érdemes leüríteni a fékfolyadék tartályát, hogy ne kelljen olyan sokat várni. A kuplung elvileg magasabbról veszi az olajat, mint a fék ezért a fékrendszer nem feltétlenül fog fellevegősödni. Persze egy fékteszt vagy rövid légtelenítés -minden keréknél- nem fog ártani.
« Last Edit: 2019 February 19, 18:30:05 pm by fiesta2002 »
Mk6 1.3 benzin

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Kuplung problémák
« Reply #155 on: 2019 February 20, 11:24:21 am »
"Azt gondolom, hogy akkor érezned kellene ezt a néhány miliméteres lötyögést a pedálon." Igazad van, megnéztem semmi kopás, illetve lötyögés nem tapasztalható. Pedig ebben bíztam, hogy ez a probléma. Most 2 nap állás után beindítottam az autót mentem vele 100m -t semmi gond nem volt a váltással. Leállítottam és a légtelenítőre rátettem a szilikon csövet, kinyitottam a légtelenítő szelepet, néhány apró buborék jött ki, valamint az olaj szint felment majdnem a kiegyenlítő tartályig. Egyedül voltam így nem tudtam közben a pedált használni. Na most ezután józan paraszti ésszel azt gondolnám, hogy javul a helyzet, hát nem. Ugye a légtelenítőt előtte lezártam és indítottam az autót és ismét nem tudok váltani. Na ettől tudok a falra mászni. Az van, hogy a kuplung kiemelés épp a határon van mivel sebességben hagyva az autót, indítózva egy kis rántás érezhető ,de beindul viszont így kivenni sebességből nem igazán lehet csak ha leállítom. Szóval nem tudom mitévő legyek!

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Kuplung problémák
« Reply #156 on: 2019 February 20, 11:59:16 am »
Én arra tippelek, hogy nem a buborékokkal van a baj, hanem azzal, hogy valamelyik tömítés mellett átszökik a folyadék. Változó módon, aszerint, hogy hogyan gyűrődik éppen a tömítés vagy hogyan alakul a benne/mellette levő rés. Pl. ha gyorsabban nyomod a kuplungot, jobb a kiemelés?

Nem tudsz mást tenni, mint kicserélni vagy felújítani a pedálnál levő főhengert. Lehet, hogy nem ott van a hiba, hanem a kinyomócsapágyban vagy a kuplungszerkezetben, de ezek megvizsgálása akkora szerelési költséggel jár, hogy ez csak a második lépés lehet.

Esetleg megteheted, hogy interneten rendelsz főhengert pl. a Cromaxtól. Kipróbálod, és ha nem oldja meg a problémát, akkor szépen megtisztogatva és visszacsomagolva visszaküldöd. Azt hiszem, hogy ez erkölcsileg sem támadható, hiszen megvan benned a vételi szándék és ha mégsem, akkor el tudják adni másnak.
Mk6 1.3 benzin

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Kuplung problémák
« Reply #157 on: 2019 February 20, 12:27:47 pm »
Remélem az első felvetésed lesz igaz, hogy a főhenger tömítés a hibás. A hétvégén kiszedem átnézem, ezt a műanyag cuccot nézve kevés az esély, hogy tömítés cserét lehessen végrehajtani. Ha már nem lehetett váltani akkor próbálgattam lassan, gyorsan benyomni a pedált, semmi nem segített. Erre a visszaküldés dologra nem is gondoltam. Működik ha bemegyek egy autóalkatrész kereskedésbe és vissza veszik? jó lenne. Mivel lehet indokolni, hogy vissza vegyék?


Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Kuplung problémák
« Reply #158 on: 2019 February 20, 13:05:45 pm »
...Működik ha bemegyek egy autóalkatrész kereskedésbe és vissza veszik? jó lenne. Mivel lehet indokolni, hogy vissza vegyék?

https://cromax.hu/tartalmak/garancia_visszavetel

A Cromaxnál a be nem szerelt alkatrészeket 7 napig visszaveszik, akkor is, ha üzletben vetted át. De ebben az esetben fontos, hogy a beszerelésnek ne legyen nyoma, sem kopás, sem fékfolyadék formájában. Én a legutóbb megtettem, hogy vettem fékpofákat és fékdobokat. A dobokat -amikre nem volt szükség- szó nélkül visszavették és az árát azonnal visszafizették. De az eladó nagyon alaposan átnézte.

A neten rendelt, házhoz szállított alkatrészekre szerintem nem feltétel, hogy ne legyen beszerelve.
45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 25. §
"A fogyasztó csak a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel. "
Ebbe belefér, ha egyszer be van szerelve.

Indokolni egyik esetben sem kell.
Mk6 1.3 benzin

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Kuplung problémák
« Reply #159 on: 2019 February 20, 13:51:05 pm »
Köszi.

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Kuplung problémák
« Reply #160 on: 2019 February 23, 16:52:13 pm »
Ma kiszedtem a pedál főhengert. Nincs megkopva a tömítettsége is jó, tökéletesen működik. Arra gyanakszom, hogy a kuplungtárcsa letapad és ez okozza a problémát. Amint vissza raktam légtelenítettük fékolajat is töltöttem bele ismét produkálta sajnos. Csak úgy lehetett váltani ha előtte sebességbe rakva kinyomott kuplungal indítóztunk. így ugrik ugyan az autó egy kicsit, de utána lehet váltani. Csak hát ez nem igazán jó mert az asszony is használná az autót és ez nem fog nála működni. Szóval sajnálatomra semmi pozitívum, előre lépés nem történt. Nem tudom mitévő legyek, mi okozza ezt a kuplungtárcsa letapadást?

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Kuplung problémák
« Reply #161 on: 2019 February 25, 15:59:43 pm »
....Nem tudom mitévő legyek, mi okozza ezt a kuplungtárcsa letapadást?

Amit én olvastam a kuplungtárcsa letapadásról, aszerint az egy összerozsdásodási folyamat. Hosszabb állás után következik be és nem szűnik meg egy indítózástól. El kell indulni az autóval kettesben és hosszasan kell gázzal és motorfékkel rángatni a kuplungot. És utána nem tapad meg útközben újra.

Ha ilyen mechanikai akadályra gondolsz, akkor inkább a motorhoz vezető bordázott tengelynek a kenetlensége jöhet szóba. Milyen a pedálérzet, amikor lehet váltani és amikor nem? Van különbség a szükséges erőben?

Lehet, hogy most már vissza kellene menned oda, ahol a kuplungot javították. Hátha érzés alapján tudnának mondani valamit.

Persze ilyenkor fennáll a veszély, hogy felajánlják, hogy kicserélik ezt meg azt, jó drágán. Pedig fogalmuk sincs a hiba okáról. De ha nem meggyőzőek, nem muszáj elfogadnod. Mondhatod, hogy meggondolod, vagy hogy éppen nincs rá pénzed. És megmutathatod egy másik szerelőnek is.

Az, hogy a főhenger tömítettsége jó, hogyan állapítottad meg? Nyomás ellenében sincs átszivárgás?
« Last Edit: 2019 February 25, 16:04:03 pm by fiesta2002 »
Mk6 1.3 benzin

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Kuplung problémák
« Reply #162 on: 2019 February 27, 08:08:30 am »
Már 3 nap óta nem jelentkezett a probléma. A hosszabb leállás nem játszik, nap mint nap használjuk. A pedál érzet, semmi különbség nem tapasztalható ha jó volt, vagy ha nem. Attól tartok le kell venni a váltót mert ott lesz a hiba. Esetleg a kuplung szerkezet (nyomólap) lamellái elfáradtak, pont annyira, hogy esetleges a kiemelés. Gondolom ha ez a probléma akkor egyre sűrűbben fog jelentkezni. Már beszéltem a szervizzel  ők mindent jól csináltak természetesen, nem garanciában javítanák. Azt gondoltam évekig nem kell hozzányúlni a kuplung felújítás után.

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Kuplung problémák
« Reply #163 on: 2019 February 27, 23:34:51 pm »
...  ők mindent jól csináltak természetesen...

Felmerül a kérdés, hogy ha mindent jól csináltak, akkor miért csak 8 hónapig tartott.  :(

Milyen szerviz? Szakszerviz, független, maszek?

Ők adták az alkatrészt vagy hozott volt?
Mk6 1.3 benzin

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Kuplung problémák
« Reply #164 on: 2019 February 28, 09:37:42 am »
Maszek, állítólag LUK kuplugszett lett beépítve. Hát az a helyzet, hogy kölcsön adtuk az autót és így, ezzel a problémával hozták vissza. Most az a kérdés attól, hogy valaki más használja ettől felmerülhet-e ilyen probléma? Mióta vissza került hozzánk mi is tapasztaltuk a problémát, de érdekes módon 4 nap óta nem jelentkezett ismét. Nem igazán értem.