Author Topic: Akksi HELP!  (Read 40791 times)

Offline lacccus

  • A mester
  • *****
  • Posts: 638
  • Segített?: +39/-5
Re: Akksi HELP!
« Reply #90 on: 2010 January 18, 19:20:01 pm »
Mivel én nem 1000w-okról beszéltem,hanem az akksi kímélésének módjairól,ezért nem értem a kirohanásodat.
Legyen egy gyakorlati példa,ami az én szemem előtt lebegett,amikor leírtam az előbbieket:
Mondjuk egy futár,kis fiestájával naponta 300km-t megy,de úgy,hogy van 30 címe,ahol megállítja,majd ujraindítja a motort.ezt csinálja 3 évig,mondjuk.
Vagy a másik fiestás,szintén megy napi 300km-t,de csak mondjuk napi 4 indítással.
Melyikük akksija fogja tovább bírni?Szerintem az utóbbié.
Az erősítő is hasonló igénybevételnek teszi ki az akkumulátort,mint az első esetben,csak folyamatosan,és hosszú ideig akár,-a zene hallgatásától függően.de abban igazat adok neked(de az ellenkezőjét nem is állítottam)hogy nem olyan áramfelvétellel,és nem is olyan mértékben,mint egy önindító.Hosszú távon mégis káros lehet az akkumulátornak,ez a fajta terhelés.
Ennek kivédésére javasoltam a kondenzátort,nem az 1000w elérésére,ami normál akksival,és normál generátorral szerintem is lehetetlen.
Minden ami autĂł hifi!:)

Offline bull84

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1241
  • Segített?: +42/-0
Re: Akksi HELP!
« Reply #91 on: 2010 January 18, 19:58:06 pm »
De ez csak akkor javasolt gondolom én ha valaki annyira felhangosítja a zenét hogy az erősítő maxon működjön, azt nem nem lehet bírni. Én a saját rendszerem veszem alapul , az erősítő kb 30%-osra van állítva és így is képes nagy teljesítményre, no ehhez nem kell kondi, da ha valaki folyamatosan maxon használja oda már kell, de azt senki nem bírja vagy bírja de tuti süket. Én trabin láttam ilyen lámpa villogás, minden basszusnál elhalványúlt ;D

Offline lacccus

  • A mester
  • *****
  • Posts: 638
  • Segített?: +39/-5
Re: Akksi HELP!
« Reply #92 on: 2010 January 18, 20:42:56 pm »
grimmcsalad!

itt van akkor néhány szám,az 1000w-os témához: 50mm2 réz kábellel számolva
A tápkábelek ellenállás mértékét ohm/mm ben adják meg.
U0=12V
deltaU=I*R

R a tápkábel ellenállása.

R= fajlagos ellenállás x vezetékhossz(méter) / vezeték-keresztmetszet (mm2)
A fajlagos ellenállás réz esetén 1/56 Ohm (négyzetmilliméter per méter)
a kábel hossza legyen 5 méter.
R=5/(56x50)
R=0,00178

szóval a kábelünk ellenállása 5 méter hosszon,0,00178 ohm

Az erősítők áramfelvételét úgy határozhatjuk meg,hogy a szinuszos(RMS) teljesítményüket  megszorozzuk 0,13-mal,így megkapjuk az erősítő áramfelvételt
esetünkben:
1000W x 0,13=130A

A megfelelő kábelméretezéshez szükséges a kábel ellenállása,amit ugye kiszámítottam
A kábel méretét ezek után táblázatból kerestem ki,ami 4-5 méter kábel esetén,125-150A áramfelvételig 50mm2 keresztmetszetet kíván.
Egy átlagos 55 Ah-s akkumulátor indítóárama kb 500A,ami már jónak mondható.
esetünkben 12V/500A=0,0024ohm,ami nem olyan jó egy ilyen erősítőt ellátni.
Ehhez inkább valami spirálcellás akksi lenne a jó,mondjuk egy Optima red top. 850A indítóárammal
ennek belső ellenállása 12V/850A=0,0141,ami sokkal jobb érték.
és hogy az akksik tudása is véges,itt az optima példának(egy pár adat róla)
OPTIMA Red Top 850 S akkumulátor
Feszültség:    12 Volt
Hidegindítás:    850 A - 18°-nál
Lemeríthetőség:    400 alkalommal
Indítóciklus:    12.000 felett

ár kb 65 ezer :-\
Remélem kimerítő volt a válasz :P
« Last Edit: 2010 January 18, 20:57:07 pm by lacccus »
Minden ami autĂł hifi!:)

RyAn

  • Guest
Re: Akksi HELP!
« Reply #93 on: 2010 January 18, 23:09:42 pm »
Topicomba kéne kis segitség ha vki tudsz köszönöm!

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re: Akksi HELP!
« Reply #94 on: 2010 January 19, 13:06:48 pm »
Üdv lacccus!

Nagyon jó kis kalkuláció a fenti, de a belső ellenállást nem jól számoltad.
Amikor a red top leadja a 850 A-t, akkor közben nem 0V-ot szolgáltat, hanem az önindítón esik mondjuk 10V, az akksin meg 2 V.
Vagyis a belső ellenállás 2V/850A=0,0024 ohm.

De ez a zene szempontjából mindegy, csak azért írtam, nehogy valaki emiatt bukjon meg fizikából. (meg, hogy én legyek a legokosabb)  :)
« Last Edit: 2010 January 19, 13:26:10 pm by fiesta2002 »
Mk6 1.3 benzin

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
Re: Akksi HELP!
« Reply #95 on: 2010 January 19, 16:41:17 pm »
Akkor a fair-play jegyében felkérem az ellenzék képviselőjét, grimmcsaládot, hogy fejtse ki álláspontját. :) (Vegyétek a lapot, srácok, mert irgum-burgum! :D)
De komolyan, ha lacccus leírta az ő számításait amire a véleményét alapozta akkor úgy korrekt, ha te is leírod.
Lássuk be, egyikőtök sem mindenható és tévedhetetlen - legfeljebb majd egyikőtök belátja a másik igazát és tanul belőle. De csak civilizáltan...  :-X
D.V.Zs.

Offline lacccus

  • A mester
  • *****
  • Posts: 638
  • Segített?: +39/-5
Re: Akksi HELP!
« Reply #96 on: 2010 January 19, 17:01:08 pm »
A félreértések elkerülése végett: Azt a számítást nem a kondenzátor szükségessége melletti érvként írtam le,hanem próbáltam azt érzékeltetni hogy nem vagyok teljesen hülye a szakmámhoz.
Viszont a kondenzátort inkább gyakorlati tapasztalat alapján javasoltam,és csak eredményes kipróbálás utáni megvételt feltételezve.
Viszont,mint írtam,jónéhány fórumon(pl surányihifin)olvastam komoly érveket és ellenérveket,ez a téma mindenhol megosztja a népet,hasonló vitákat kiváltva. :-\ nincs határozott álláspontom.
Szóval,nem a vitát folytatandó,hanem szakmai kíváncsiság miatt kérdezem grimmcsaladot,hogy milyen számítások,vagy gyakorlati tapasztalat,vagy fizikai törvény miatt utasítja el,ennyire határozottan a kondenzátor használatát?
Komolyan érdekel,mert eddig hittem,hogy nem csak dizájn elem a kondenzátor.
« Last Edit: 2010 January 19, 17:04:17 pm by lacccus »
Minden ami autĂł hifi!:)

Offline Vadika

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1317
  • Segített?: +49/-4
Re: Akksi HELP!
« Reply #97 on: 2010 January 20, 00:34:59 am »
Nekem mint vas - műszaki cikk kereskedői végzetséggel rendelkező egyén, szóval nekem az a véleményem hogy ha komoly zenét akarsz  ( volt trabim és utánna érdeklődtem pedig elvileg tanultam az elméletet ) szóval ártani nem árt a kondi de nem oldja meg a komoly dolgokat szóval egy egyszerü hifinél nincs jelentősége!!!
De ha komoly és nagy teljesítményű cuccot szeretnél akkor szerintem alap a plussz generátor illetve a hozzá tartozó aksi :-X
Mert a fizikát sajna nem lehet át írni ;)
« Last Edit: 2010 January 20, 08:43:54 am by Vadika »
Mindenkinek Fiestát :D 
Vagy Zum Zum   :D

- Ki az abszolút irigy?
- ???
- Aki azért nem kefél, hogy a másik ne élvezzen

TomeeFiesta

  • Guest
Re: Akksi HELP!
« Reply #98 on: 2010 January 20, 10:36:14 am »
az a hangváltó amire te gondolsz nem?

Neighbour

  • Guest
Re: Akksi HELP!
« Reply #99 on: 2010 January 20, 16:26:54 pm »
hüha nekem 74 AH-s van nem is gondolkodik sokat :) nem akarok okoskodni nálam is volt olyan problem hogy elfordítottam a kulcsot és nem indult ilyenkor kicsit befele megnyomom az indító kulcsot és úgy indítózok utána pöccen elsőre!

grimmcsalad

  • Guest
Re: Akksi HELP!
« Reply #100 on: 2010 January 20, 17:16:44 pm »
Kondi kontra Aksi

Idézett állítás: "A "nagy zene" kikészíti az akksit,ami nem hirtelen,lökésszerűen keletkező áramfelvételre van kitalálva.
A nagy basszusoknál hatalmas áramfelvétele van egy erősítőnek,és az akkumulátor cellái károsodnak."

1. Ha 60-80 esetleg 100 amperekkel szeretne hallgatni valaki zenét a kocsijában azt sokáig ne tegye ha áll a motor, mert ugye rövid időn belül (akár 15-20 perc) az amúgy sem 100%-os aksi nem fogja betekerni, főleg ilyen időben amikor a hideg idő tovább csökkenti a kivehető töltést.
De ezt miért is írom.
Járó motornál a generátor 14 V felett tölti az aksit és próbálja kiszolgálni a fogyasztókat. Teszi ezt fiestáéknál akár 90 A-ral is. De lehet találni 120-160 amperes generátorokat is. Na most amikor elkezd az erősítő ráakaszkodni a rendszerre és szívni a vérét akkor először a generátort próbálja leterhelni olyannyira hogy a fesszabályzó már nem bírja árammal és ekkor elkezd csökkenni a feszültség.
Ha jó a generátor és kevés fogyasztó üzemel a zene mellett akkor minden további nélkül kiszolgálja az akár 80-90 A-es fogyasztást is. Ha nem akkor marad egy kicsi az aksinak is, de már töredéke annak az áramnak ami a kedvenc effektünket megszólaltatja.

Ha jól gondoltam át a dolgot akkor inkább a generátort kellene védeni valamivel a tüskék és a túlterhelés ellen.

2. Hogy miért gondolom hogy nem pont kondi lesz az ami ezt megteszi, és miért tartom dizájn elemnek.
1 Farád= ha a kondenzátor fegyverzetei között 1 A átfolyó áram 1 Voltos csökkenést idéz elő.
Ha ez igaz akkor egy feltöltött 1Farádos kondira ha rákötünk egy 12V 15W izzót ami pl. szabvány pilács 3max 4 másodpercig világít. Átlag 1 amper fog folyni az áramkörben ez idő alatt.

Na akkor 100A igénynél mekkora impulzust képes kiszolgálni a kondi: 0.02-0.03 szekundumot!

Offline lacccus

  • A mester
  • *****
  • Posts: 638
  • Segített?: +39/-5
Re: Akksi HELP!
« Reply #101 on: 2010 January 20, 17:55:23 pm »
Nem mondom,hogy teljes mértékben meggyőztél,de hajlok az érved elfogadására. :P
Akkor összegezve: egy normál rendszernél (kb 300-400W RMS-nél),többet jelent egy megfelelően méretezett tápkábel,és jó érintkezések,mint egy kondenzátor.Ha jó állapotú az akksi,és megfelelően tölt a generátor,akkor baj nem lehet.
(csak a többi érdeklődő miatt összegeztem :P)
Minden ami autĂł hifi!:)

grimmcsalad

  • Guest
Re: Akksi HELP!
« Reply #102 on: 2010 January 20, 19:19:33 pm »
Nem kell hogy elfogadd!

Ha átgondolod: Az aksit nem öli az erősítő, a SAL meg MNC meg arra veszi rá az embereket amire hagyják.

Alufelnitől sem lesz gyorsabb az avtó, csak szebb, de ne akarjon senki meggyőzni hogy kevesebbet fog fogyasztani!

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
Re: Akksi HELP!
« Reply #103 on: 2010 January 20, 23:55:44 pm »
Pedig két fehér hosszanti csík a kocsin +20 lóerő, nem tudtad? :) (elnézést, akit érintene az élc... ;) )
D.V.Zs.

Offline sdavid

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1317
  • Segített?: +60/-23
Re: Akksi HELP!
« Reply #104 on: 2010 January 21, 06:29:39 am »
különben is +25 :P