Author Topic: Nagyobb izzítógyertya?  (Read 6041 times)

david_csaba

  • Guest
Nagyobb izzítógyertya?
« on: 2009 January 13, 08:53:47 am »
Hello Mindenki!

Egyik haverom egy olyat talált ki, hogy az autójába (Audi 80) nem gyári izzítógyertyát rakott, hanem nagyobbat. Ezt úgy kell elképzelni, hogy egy csavarral megmérte a furatát, tehát, hogy meddig érhet be a gyertya, ekkor látta, hogy oda egy nagyobb (hosszabb fejrésszel rendelkező) gyertya is befér. Mondván a lényege ennek, hogy a nagyobb fejrész -> nagyobb felület -> nagyobb hőleadás -> jobb motortérfelmelegítés, és még esetleg a porlasztott gázolaj el is éri a izzó fejet (mivel a porlasztócsúcs a gyertya felett, beljebb van, de mivel nagyobb a fej, jobban belóg) így az indítás egyből megtörténik. Ő azt mondja, hogy érezhetően jobban indul a kocsija.
A kérdés, hogy ki mit szól hozzá? Esetleg későbbi hátulütője lehet-e a dolognak?
Köszi!
« Last Edit: 2009 January 13, 23:22:35 pm by viktorwrz »

AniBaba

  • Guest
Re: nagyobb porlasztócsúcs
« Reply #1 on: 2009 January 13, 09:06:56 am »
Nem értek ezekhez a dolgokhoz, de az a véleményem, hogy amit a gyárban kiszámoltak, azt komoly tesztelés is követte, hogy az tényleg jó legyen. Abba belenyúlni közl.mérnök, vagy legalább gépész végzettség, és komoly gyakorlat-tapasztalat nélkül bátor dolog (nem a kipuff tuningra gondolok...). Itt azért komolyan számítanak a millik, akár mikronok is. Rövidtávon lehet, hogy jó, és ártalmatlannak tűnik, de hosszú távon nem tudni milyen hatása lehet. Nemtom mennyivel nagyobb helyett foglal (űrmértékben) az új gyertya, de mondjuk egy 1:18-as kompressziójú égéstérnél szerintem számít, hogy mekkora helyre zsúfolódik össze a nafta.

De kíváncsi vagyok én is valami szaki véleményére.

Offline scampi

  • Az öreg róka
  • ****
  • Posts: 384
  • Segített?: +14/-7
Re: nagyobb porlasztócsúcs
« Reply #2 on: 2009 January 13, 09:50:01 am »
Hello Mindenki!

Egyik haverom egy olyat talált ki, hogy az autójába (Audi 80) nem gyári izzítógyertyát rakott, hanem nagyobbat. Ezt úgy kell elképzelni, hogy egy csavarral megmérte a furatát, tehát, hogy meddig érhet be a gyertya, ekkor látta, hogy oda egy nagyobb (hosszabb fejrésszel rendelkező) gyertya is befér. Mondván a lényege ennek, hogy a nagyobb fejrész -> nagyobb felület -> nagyobb hőleadás -> jobb motortérfelmelegítés, és még esetleg a porlasztott gázolaj el is éri a izzó fejet (mivel a porlasztócsúcs a gyertya felett, beljebb van, de mivel nagyobb a fej, jobban belóg) így az indítás egyből megtörténik. Ő azt mondja, hogy érezhetően jobban indul a kocsija.
A kérdés, hogy ki mit szól hozzá? Esetleg későbbi hátulütője lehet-e a dolognak?
Köszi!

Szerintem a jobban indulást nem 1 audi 80-on kellene "mérni" hanem mondjuk egy új autón :) ezzel azt akarom mondani , hogy valamennyire annak is ki van már a "lelke" ezért egy ilyen típusu ráncfelvarrás biztosan segít. A hátulütője valószínüleg:

A "beljebb" elhelyezkedő izzító gyertya feje valószínüleg nagyobb hőmérsékletnek lesz kitéve és idővel egyszerűen el fog égni,vagy a hegye letörik, majd a darabkáit szépen szétpréselgeti a dugattyú, eredmény kb: ű



Ez az ábra jól szemlélteti hogy kb hol milyen hőmérsékletnek van kitéve a gyertya feje. Ez olyan mint ha a szalonnát nem a tűz szélén hanem benne sütnéd :) szerinted mi lenne az eredmény? Aki ismeri emlékszik még a régebbi járgányokra, tudja hogy a - benzines - gyertyákat is hőérték szerint választottuk ( 2-3 mm rel hosszabb elektróda, nagyobb hőérték stb ) hasonlóan hat a hossz itt is, csak fordítva.



Amúgy az izzítógyertya csak addig "izzít" amíg a motor be nem indul. Akkor jó lehet neki ha izzásban tartjuk folyamatosan?.................... :)

UI: a topic címe és tartalma két külömböző dolog

Nagyobb porlasztócsúcs NEM = hosszabb izzítógyertya!!
« Last Edit: 2009 January 13, 09:52:52 am by scampi »

Offline sUdYe

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 2978
  • Segített?: +68/-13
  • Ford fanaticccc! Cabrio őrült :D PDF
Re: nagyobb porlasztócsúcs
« Reply #3 on: 2009 January 13, 10:12:15 am »
végre valaki aki szakszerűen leírta! dieselekben nem vagyok jártas annyira de ez totál érthető volt az én benzines agyamnak is :D és most hogy visszagondoltam a dieseles ismereteimre igaz, ezért is bírják tovább az izzítógyertyák a simánál mert jóval kevesebbet van használva.

Offline DVZs

  • Adminisztrátor
  • *****
  • Posts: 2064
  • Segített?: +56/-9
Re: nagyobb porlasztócsúcs
« Reply #4 on: 2009 January 13, 13:18:35 pm »
http://totalcar.hu/tanacsok/autodoktor/090113b/ - látom máshonnan is gyűjtöd az infókat, helyes. :)
D.V.Zs.

Offline scampi

  • Az öreg róka
  • ****
  • Posts: 384
  • Segített?: +14/-7
Re: nagyobb porlasztócsúcs
« Reply #5 on: 2009 January 14, 10:08:53 am »
http://totalcar.hu/tanacsok/autodoktor/090113b/ - látom máshonnan is gyűjtöd az infókat, helyes. :)

AUTÓDOKI :)

Kedves Levélíró!

Az izzítógyertyának nem feladata bármit is felmelegíteni, csak önmagán egy olyan pontot létrehozni, ahol a komprimált levegőbe fecskendezett tüzelőanyag meggyullad. Ha ez a pont mindössze 5 négyzetmilliméteres, de nagyobb hőfokú, akkor az izzítógyertya jobb, mint a társa. Továbbá az is fontos, hogy ez a pont ott legyen - általában az izzítógyertya végén -, ahol az égéstérben olyan áramlási viszonyok vannak, hogy a tüzelőanyag oda "koncentrálódik". Ezért a gyertya mérete, hossza nagyon fontos.

Én gyári, neves gyártótól származó, megfelelő geometriai méretű gyertyát használnék. A rossz gyári helyett jobb lehet egy kevésbé rossz vagy új nem gyári, de a jó gyárit nehéz überelni.

Üdvözlettel:

Autódoki

Na azért kötekednék az állításával:

1. Ha nem feladata bármit is felmelegíteni akkor az üzemanyag az mi?  Hogyan fog meggyulladni?   :) na jó tudom ez csak értelmezéskérdése
2. A tüzelőanyag nem koncentrálódik sehová :DDD az el van porlasztva a minél tökéletesebb égés érdekében!! Ha koncentrálódik ott már nagy a gond :))
3  A gyergya mérete hossza azért fontos, mert a fent említett áramlási - nem koncentrálódási :D - viszonyokhoz komoly gépekkel komoly emberek számolgatják ezért ott kell legyen ahol a legjobb!!
4  Gyári méretek teljesítmény felcserélését jóváhagyni - " jó lehet címszóval" - felelőtlenség mert szegény hozzánemértő el fog menni az üzletbe és vesz egy M.A.N. izzítógyertyát majd betekeri - nagy küzködve :D - a fiestába és azon veszi észre magát hogy nem forog a motor :D

Na ez csak hülyeség volt de szó mi szó: gyári érték gyári méret!

ui: Ha az az Audi 80 as jobban indul így az nem a gyertya hibája volt hanem kompresszió v. befecskendezés - timing v . minőség - ami a fent említett áramlási értékeket megváltoztatta. Azaz sufnituning amiből jól jött ki az illető.

És végül csak a vicc kedvéért AUTÓDOKI értelmezését követve anno - nagyon nagy hidegben - az Ikarusokat kajakra alágyújtással melegítettük!!!! Azaz tábortűz a busz alá!!! Na ez milyen izzító gyertya lenne :)))

Természetesen ez csak a nagy hidegben történő paraffin kiválasztódást semlegesítette, azaz bejutott a gázolaj oda ahová kellett!

« Last Edit: 2009 January 14, 10:12:48 am by scampi »