Author Topic: Lambda-szonda  (Read 61289 times)

marcell_

  • Guest
Re: Lambda-szonda
« Reply #30 on: 2008 November 26, 13:39:23 pm »
ez még nekem kevés.. :S
Valami pontosabbat ?
Nem igen értek hozzá szal körül kell nekem irni alaposan :D

Köszi :)

marcell_

  • Guest
Re: Lambda-szonda
« Reply #31 on: 2008 November 26, 15:26:46 pm »
nos, megtaláltam, leszedtem, beinditottam és elég sportos hangja lett :) utána mondta egy ismerös hogy elég a vezetéket lehuzni :)
Nos a vezetéket leválasztottam a csatlakozonál majd viszatekertem magát a szondát és mentem vele 2-3km-t. Nos a benzinszag megszünt, a kocsi egy picit dinamikusabb lett, a fogyasztás meg egy héten belül kiderül. Ha Ezzel beigazolodik hogy a lambda szondám volt rosz akokr vegyek másikat vagy hadjam és közlekedjek anélkül? Azaz szükségem van-e erre hoszutávon ?


Üdv:

Offline bull84

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1241
  • Segített?: +42/-0
Re: Lambda-szonda
« Reply #32 on: 2008 November 26, 15:46:51 pm »
Nálam is megtörtént a lehuzás!! A torgyogás már a múlté, várom a fogyasztást!!

Offline hetelaci

  • A Fiestás
  • *
  • Posts: 212
  • Segített?: +3/-0
Re: Lambda-szonda
« Reply #33 on: 2008 November 29, 21:32:42 pm »
Nekem is hasonló problémám van: sokat eszik, átlag 10 liter vagy több, nem tudta az értékeket zöldkártyánál, pedig egy éve raktam fel egy új BOSAL katalizátort. És szerintem nem megy úgy ahogy kéne egy ilyen motorral. Ja, a motor 1,6 16v EFI DOHC. A 90 paciból nem tudom manapság mennyi maradt... :-\
Hondánál bemérték szgéppel, a lambda rossz, hál Isten nem a légtömegmérő, mert az k..vára sokba fájna.
Ahogy a tapasztalatokat olvastam, érdemes kikötnöm a lambda szondát. Viszont ettől még nem fogja tudni teljesíteni a CO értékeket a következő zöldkártya vizsgán! Mondjuk ezt most pont leszarom, menne jobban és enne kevesebbet! De egy kikötött szondával kevesebbet eszik, mint egy rossz szondával? Tehát a rossz lambda azért még üzemel, csak rossz értékeket mér?
Ja, szerelő úgy 15.000.- árra saccolta az utángyártott lambdát... >:(

Offline sUdYe

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 2978
  • Segített?: +68/-13
  • Ford fanaticccc! Cabrio őrült :D PDF
Re: Lambda-szonda
« Reply #34 on: 2008 November 30, 02:45:43 am »
hetelaci: igen egy rossz szonda összevissza küldi a fals értékeket. Ha lekötöd, akkor a computerbe beírt alapértelmezett értékkel fog számolni és ehhez a lambda értékhez adagolja a benzint.

Offline hetelaci

  • A Fiestás
  • *
  • Posts: 212
  • Segített?: +3/-0
Re: Lambda-szonda
« Reply #35 on: 2008 November 30, 08:24:28 am »
Köszi sUdYe!

Most már értem.
A zöldkártyakor pedig lekötött szondánál az alapértelmezett értékkel jónak kell lennie.Remélem.
Mert akkor nem adok ki a szondára pénzt.
Még egyszer kösz!

Offline hetelaci

  • A Fiestás
  • *
  • Posts: 212
  • Segített?: +3/-0
Re: Lambda-szonda
« Reply #36 on: 2008 November 30, 19:32:07 pm »
Nahát, egy gyors vélemény!

Reggel lekötöttem a lambdát, majd autóztam kb. 25 Km-t, az előbb pedig hazajöttünk, tehát ismét használtam a kocsit. Észleltem egy érdekes dolgot: motorféknél leheletfinoman rálépek a gázra, megtorpanik az autó. Pirosnál állva (alapjáraton) kis gáznál majdnem lefullad. Ha nagy gázt adok, fél másodpercig gondolkodik, majd elkezd húzni, mint egy állat. Fogyasztást most nem mértem, de a légtömegmérőt szétszedtem, és a két "izzószál"-ra hasonlító nemtudoménmicsoda rendben van. Egy másik topicban olvastam, hogy az tiszta dzsuva tud lenni. Szal ez rendben, a szonda ami szarakodik.
Egyenlőre ennyi, gondolom a végső megoldás a szondacsere lesz.

Ja! Ez a rángatás nálatok is jelentkezett, miután kikötöttétek a szondát?
Előre is kösz a segítséget! :notworthy:

marcell_

  • Guest
Re: Lambda-szonda
« Reply #37 on: 2008 December 01, 13:07:33 pm »
hy,

Nos én miután kikötöttem a szondát a nem volt rángatás, sem alapjárat ingadozás. A fogyasztás meg (úgy hogy 1,5 órát dugóban araszoltam) 8,9liter 200km városi fogyasztásra vetítve ez szerintem egy 1,3 lassan 16éves kocsitól egész jónak tűnik nem? A kocsi azóta nem torpan meg nekem bár csak 2esben csinálta előtte is. Szóval most már merem állitani hogy a lambda szondám volt rossz. Majd zöldkártya előtt (március asszem) rakok be újat. Addig meg jó lesz :)

Offline hetelaci

  • A Fiestás
  • *
  • Posts: 212
  • Segített?: +3/-0
Re: Lambda-szonda
« Reply #38 on: 2008 December 01, 19:33:41 pm »
Hát, kösz!

Pénteken megyek Pestre, oda-vissza kb. 200km, úgyhogy a fogyasztást is lemérem.
Természetesen beszámolok róla. ;)

nandi

  • Guest
Re: Lambda-szonda
« Reply #39 on: 2008 December 01, 20:59:38 pm »
Naszóval. A lambda szonda ugye a kipufogó gázt "elemzi", s az alapján ad jelet a komputernek, ami utána a keverékképzést állítja a befecskendezésnél. Elvileg azért lenne fontos, hogy a katalizátor segítségével megfelelő kipufogógáz hagyja el az autót (ezt mérik a zölkártyán). Namármost ha a lamda-szonda kikötődik, a katalizátorhoz esetleg eljut nem tökéletesen elégett keverék, ami tönkre fogja azt tenni (vagy eldugul).
A versenyautóknál ki szokták szedni a katalizátort (ne fojtsa le a motort annyira), de a lambda-szondát bent hagyják, hogy ne bolondítsa meg a motorvezérlést.
Egyébként jártam úgy az 1.1i-vel, hogy jó volt a lambda-szonda, jó volt a katalizátor, de a zöldkártya mégsem lett meg, mivel ez már egy 16 éves autó volt, a kopások, egyéb dolgok miatt már nem tudta teljesíteni az értékeket. De meg lehetett oldani....
Szóval szerintem inkább legyen bent egy jó lambda szonda, katalizátor nélkül.

marcell_

  • Guest
Re: Lambda-szonda
« Reply #40 on: 2008 December 03, 16:20:40 pm »
És mijen labda szondát javasolsz? és menniybe kerül kb? Mert hát azt én sem szeretém ha a katalizátor tönkre menne.

nandi

  • Guest
Re: Lambda-szonda
« Reply #41 on: 2008 December 03, 20:38:46 pm »
És mijen labda szondát javasolsz? és menniybe kerül kb? Mert hát azt én sem szeretém ha a katalizátor tönkre menne.
Hát javasolni nem tudok, én még nem cseréltem... de régebbi hozzászólásokban már talán írtak árat/típust.
De talán pontosan meg kéne nézetni műszerrel, hibakódkiolvasóval, hogy biztosan az legyen a hiba.

Offline sUdYe

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 2978
  • Segített?: +68/-13
  • Ford fanaticccc! Cabrio őrült :D PDF
Re: Lambda-szonda
« Reply #42 on: 2008 December 04, 13:22:30 pm »
Naszóval. A lambda szonda ugye a kipufogó gázt "elemzi", s az alapján ad jelet a komputernek, ami utána a keverékképzést állítja a befecskendezésnél. Elvileg azért lenne fontos, hogy a katalizátor segítségével megfelelő kipufogógáz hagyja el az autót (ezt mérik a zölkártyán). Namármost ha a lamda-szonda kikötődik, a katalizátorhoz esetleg eljut nem tökéletesen elégett keverék, ami tönkre fogja azt tenni (vagy eldugul).
A versenyautóknál ki szokták szedni a katalizátort (ne fojtsa le a motort annyira), de a lambda-szondát bent hagyják, hogy ne bolondítsa meg a motorvezérlést.
Egyébként jártam úgy az 1.1i-vel, hogy jó volt a lambda-szonda, jó volt a katalizátor, de a zöldkártya mégsem lett meg, mivel ez már egy 16 éves autó volt, a kopások, egyéb dolgok miatt már nem tudta teljesíteni az értékeket. De meg lehetett oldani....
Szóval szerintem inkább legyen bent egy jó lambda szonda, katalizátor nélkül.

a lambda szonda ahogy a nevében is van a kipufogó , gáz lambda értékét méri. Azaz hogy milyen légviszony van benne, mennyi az elégetlen oxigén a kipuff gázban. Mivel Katalizátor előtti lambda szonda van a régebbi fordokban (MK3-4-5 fiestában tuti, utána nemtom), így a katalizátor meglététől függetlenül dolgozik a szonda. Tehát akkor is működhet ha nincs benne a kat. viszont fordoknál aki ismeri picit a motorvezérlőt tudja, hogy ha lekötöd a szondát, akkor is működik az autó, csak éppen a "vészprogramnak" nevezett beleégetett lambda értéket fogja használni. így lambda nélkül is tökéletesen tud üzemelni az autó. (véleményem szerint eggyel kevesebb hibalehetőség), mivel az egy fix érték, így az nem tud változni menet közben, így ha torpanás vagy egyéb más probléma jelentkezik a lehúzás után az nem a lambda hibája, hanem vhol máshol, esetleg légtömegmérőnél, MAF/MAP szenzornál lehet keresni keverékképzési hibát. Amúgy szerintem erre a fix értékre könnyebb is belőni az ideális keveréket, tuning esetében minenképpen hasznos ha nincs szonda benne, hanem ahhoz tudod belőni az ideális keverék arányt. Nem akarok túlságosan belemenni az égés kémiájába, ezért be is fejezem, de látható, hogy ez egy utólagos korrekciós eljárás része, a lambda érték annyit befolyásol hogy a levegőmennyiségmérőn keresztül beszívott levegő mellé milyen arányban fecskendezzenek benzint az injektorok. Ha ezt az arányt állandósítjuk (persze meleg motornál, szivatón dúsít, de az ettől független, dúsítás idején nem is nézi a lambdát a compi), a károsanyag kibocsátásunk nőhet, de könnyebb belőni a teljesítményoptimumot is.
ui. a compi annyit csinál hogy úgy alakítja a keveréket, hogy a szonda egy adott lambda értéket hozzon! addig változtat amíg ezt az értéket nem kapja vissza a szondától, illetve ennek közelében nem lesz. Ez az a beleégetett ideális lambda érték az adott motornak. (újabb technikáknál ez bonyisabb picit, de MK 3-4-5-ben még ilyen technika volt).

Offline sUdYe

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 2978
  • Segített?: +68/-13
  • Ford fanaticccc! Cabrio őrült :D PDF
Re: Lambda-szonda
« Reply #43 on: 2008 December 04, 13:34:21 pm »
És mijen labda szondát javasolsz? és menniybe kerül kb? Mert hát azt én sem szeretém ha a katalizátor tönkre menne.
a katalizátor se a szonda hiányától se attól hogy rossz tönkre menni nem fog. a katalizátor kis négyzethálós szerkezetének felületén, olyan anyagok vannak amelyek megkötik a káros SO(kén-oxidok), NO(nitrogén-oxidok), CO(szén-oxidok) nagy részét. Ezek mellett a kipuff gázban lévő kormot (C), és az el nem égetett szénhidrogéneket is semlegesíti(magas hőmérsékletének hála). Ha a motorból keverékbeállítás miatt több ilyen anyag jön ki (dús keveréknél több elégetlen CH és több korom), így a katalizátor hamarabb kimerül., Ha túl szegény a keverék akkor is csak hamarabb kimerül mintha normál lenne, mert akkor meg több a monoxidos gáz, amihez több fém oxid kell hogy le tudja kötni. Egy rossz szondánál a szonda hiánya is jobb. Sőt egy jó motornál a szonda megléte és hiánya nem okoz meghatározó különbséget se.
A túl dús keverék viszont károsíthatja a katalizátort, mert a felgyűlt korom eltömítheti a katalizátort. Ez lehet benn lévő szondánál is. Erre érdemes odafigyelni.
de ha szondát veszel csak is gyárit.

Offline bull84

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1241
  • Segített?: +42/-0
Re: Lambda-szonda
« Reply #44 on: 2008 December 04, 18:12:57 pm »
Sudye! Láttom te elég jólk képpben vagy a katalizátor témával! Zöldkártyán hogy mutatkozik a hiánya?
A másik! 1. nekem azt mondják ha nincs katalizátor akkor megszűnik a kellő kompresszió!
              2. azt is hallottam hogy kirántja az olajat!
Ezekből mi igaz?

Lambda szonda eltávolítás után jobb a fogyasztás és nem torgyog Mk4-esnél!! Ezer köszi :notworthy: