Naszóval. A lambda szonda ugye a kipufogó gázt "elemzi", s az alapján ad jelet a komputernek, ami utána a keverékképzést állítja a befecskendezésnél. Elvileg azért lenne fontos, hogy a katalizátor segítségével megfelelő kipufogógáz hagyja el az autót (ezt mérik a zölkártyán). Namármost ha a lamda-szonda kikötődik, a katalizátorhoz esetleg eljut nem tökéletesen elégett keverék, ami tönkre fogja azt tenni (vagy eldugul).
A versenyautóknál ki szokták szedni a katalizátort (ne fojtsa le a motort annyira), de a lambda-szondát bent hagyják, hogy ne bolondítsa meg a motorvezérlést.
Egyébként jártam úgy az 1.1i-vel, hogy jó volt a lambda-szonda, jó volt a katalizátor, de a zöldkártya mégsem lett meg, mivel ez már egy 16 éves autó volt, a kopások, egyéb dolgok miatt már nem tudta teljesíteni az értékeket. De meg lehetett oldani....
Szóval szerintem inkább legyen bent egy jó lambda szonda, katalizátor nélkül.