A motorolajok osztályba sorolása egyrészt egyik legfontosabb tulajdonságuk a viszkozitás, másrészt teljesítményszintjük alapján történik.
A viszkozitás alapján történő besorolásra a világon egységesen a Society of Automative Engineers (SAE) csoportosítását használják. Ez a 2.1.1. táblázat szerinti fokozatokat különbözteti meg. A táblázatban egy sor felel meg egy fokozatnak. A W a winter (tél) szó rövidítéseként az ún. téli fokozatokat, míg a W-t nem tartalmazó megjelölések a nyári fokozatokat jelölik. A „téli” olajoknál az alacsony hőmérsékleten mért viszkozitás maximuma, ill. a 60000 mPas-os viszkozitáshoz mint szivattyúzhatósági határhoz tartozó szivattyúzhatósági határ-hőmérséklet, míg a „nyári” olajoknál az emelt hőmérsékleten mért viszkozitás minimuma az előírás.
Ha egy olaj egy sor előírásait teljesíti, akkor egyfokozatú, (monograde) olajnak, ha egyidejűleg egy téli és egy nyári fokozat előírásait is teljesíti, akkor többfokozatú, (multigrade) olajnak nevezzük. Ezek megjelölése pl. SAE 15W-40. A téli, a nyári és a multigrade olajok viszkozitásának hőmérséklet-függését mutatja a 2.1.3. ábra. Az előzőeknek megfelelően a nyári olajok viszkozitása a télieknél magasabban fut, ill. a multigrade olajok lefutása a
8
monograde olajokhoz képest kevésbé meredek. A motorolajok csereperiódusa ma már kitolódott, a gépkocsikban gyakorlatilag csak multigrade olajokat használnak.
A teljesítményszint szerinti besorolás alapját különböző fékpadi motorvizsgálatok és laboratóriumi olajvizsgálatok képezik. Ilyen besorolást először 1947-ben az American Petroleum Institute (API) készített. Ebben a regular (tiszta ásványi olaj), premium (oxidációgátló adalékot tartalmazó olaj), és a heavy-duty (oxidációgátló, tisztító és szennyezést diszpergáló adalékot tartalmazó olaj) fokozatot különböztették meg. Később ezt több szervezet ajánlását figyelembe véve folyamatosan tökéletesítették. Jelenleg a fokozatok jelölése két betűből áll. A benzinüzemű motorokhoz használatos olajoknál az első betű S (a service szóból), a dízel motorok olajainál pedig C (commercial). A második betű az ABC valamelyik, a növekvő teljesítményszinttel egyre hátrébb álló betűje. Pl. az SH motorolaj jobb minőségű, mint az SG, ill. a CG jobb, mint a CF. A mindkét motor-típushoz használható olajok mindkét megjelölést tartalmazzák, pl. API SJ/CF. A teljesítményszintek az elmúlt évtizedekben egyre nőttek, amit kezdetben a jobb bázisolaj előállítás, később a hatékonyabb motorolaj adalékok kifejlesztése, ill. a szintetikus kenőanyagok alkalmazása tett lehetővé. Az osztályozást időnként aktualizálják, így egyes – korábban létezett – fokozatok törlésre kerülnek, és újakat vezetnek be. Jelenleg már csak az SJ és SL fokozatú minősítés kérhető, a többi érvényét vesztette. SH és elvétve SG fokozatú olaj még kapható. SI és SK fokozat nem létezik. A dízel haszongépjárművekre vonatkozó fokozatok: CF, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4."
/műszaki kémia előadásjegyzet 2006 BME KSK/