Author Topic: Vezérműszíj csere otthon.  (Read 33461 times)

Offline tunyi1989

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 24
  • Segített?: +0/-0
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #15 on: 2015 January 23, 19:17:57 pm »
Nincs ék, nekem is ilyen van, inkább elvittem olyan szerelőhöz akinek van szerszáma hozzá. A motort is fel kell emelni a motortartó bakokról mert nem férni hozzá.
Az ékszíjat is úgy kell visszafeszegetni célszerszámmal, mert nem állítható a megfeszítése.


A szakszervizesek is utálják.


Köszönöm a válaszodat ! Úgy látszik hogy akkor valami rögzítő eszközt kell szereznem melóhelyről,vagy a Fordosoktól.
Motortartó bakot tudtam hogy ki kell venni,nem gond mert fel támasztom a motort,van egy két eszközöm hozzá.
Hosszbordás szíjról amit írtál az meg lepett :) Elasztikus szíj lenne rajta ? (még mit nem....célszerszám az lesz hogy vissza pörgetem meg feszegetem rá ..:D ) Nem nézegettem mostanában a motorteret de azért ez már vicc :D Körülbelül mint a hülye Renault megoldások....nem lehetne megoldani egyszerűen ám a mai világba egy feszítőgörgővel a hosszbordás szíj feszítését ? ( Mint pl. az Astrákon, rá dob az ember egy 15ös hajlított szárú csillagkulcsot aztán kész a szíj csere...)
Mondeot is kuplungoztam meg lendkerék csere, ott meg a hülye féltengely anyák lemezelt szarok,le pörgetem légkulccsal aztán szét hullik mert a rozsda szét feszíti :D ....

Offline fiesta2002

  • A mester
  • *****
  • Posts: 1087
  • Segített?: +75/-0
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #16 on: 2015 January 24, 14:11:19 pm »
Én úgy tudom, hogy a feszítő nélküli motorra a szíjat nem szabad visszarakni, mert másodszori megfeszítés után nem garantált a tartóssága.
És az új szíj csomagjában kell hogy legyen egy kis célszerszám, amivel fel lehet pattintani.
Mk6 1.3 benzin

Offline Gyikusz

  • Megszállott fiestás
  • ***
  • Posts: 314
  • Segített?: +16/-0
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #17 on: 2015 January 24, 22:29:57 pm »
Tényleg azon gondolkoztok mért nincs a vezérlésben ék. Ha tudnátok otthon üveget csinálni mi fenének az üveges? A válasz egyszerű soha nem vinnéd szervizbe a kocsidat ha te is meg tudod otthon csinálni a tovább hogy is van talán rájöttök. Az 1,4 tdci vezérlés szerszámot kár megvenni vagy legyártani mindösszesen két furó szár kell hozzá. Akinek esetleg segitség kell szoljon segitek szivesen vagy válalom a cserét is. Budapesten

Offline tunyi1989

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 24
  • Segített?: +0/-0
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #18 on: 2015 February 12, 20:28:08 pm »
Ma volt nálunk a szervízben egy 2006os Fiesta, 1.4 benzin, Duratec stb..ránézésre ugyan az mint az 1.25 ami az enyémben van csak ezt más méretre fúrták a gyárban.
Vezérműszíj csere,el jött a 8 év...
Meg akkor már egy szervíz is,gyertya,levegő,pollenszűrő csere.
jobb első kerék le, 30as torx szíj védő burkolat le,2 szíj leforgatás,(vissza már nehezebb tenni),mielőtt a szíjat le veszed érdemes a vízpumpa szíjtárcsa csavarjait meglazítani,
Kiegyenlítő tartály, szervó tartály le,motor felbakol,motortartó bak ki,generátor két felső csavar
 ki,generátor alsó csavarja meglazít,vez fedél csavarok ki,vez fedél burkolat kivesz motortartó bak felfogatásával együtt,motor hátulján van egy csavar 10es kulccsal meglazít,kiteker helyére valami hosszabb 6os fúrószár vagy akármit rakni és amig a főtengely  meg nem akad addig tekerni,vezérlést felül össze jelölni hibajavítóval  festékkel akármivel,..főtengely ékszíjtárcsa le (légkulccsal ajánlatos,ha nincs akkor mielőtt nekiállsz az egésznek akkor 5 sebesség fék és nagy erőkar...) ,főtengely burkolat le,szíj le... feszítőgörgőt csapágyat ellenőrizni,ha jó akkor csak fel rakod az új szíjat aztán ha jó a feszessége akkor nem is kell állítani, ha meg kell akkor a feszítőt 20-25nmre lehúzni. Hüvelykujjal simán be lehet a feszítőn állítani a feszességet egyébként.
Ha fent a szíj,burkolat vissza,főtengely ékszíjtárcsa vissza csavar meghúz,egyszer azért érdemes meg nézni hogy meg akad e a főtengely ha át akarod tekerni forgásirányba + ilyenkor össze nézni hogy felül stimmelnek-e a jelek. (nekem pl el másztak mikor lazítottam a főtengely éjszíjtárcsa csavart és utána kellett tekernem hogy jó legyen), nyomaték 100nm+90+15fok (húzd le 120 vagy 150ra azt kész...) motor átforgat többször,jel és feszesség ellenőrzés ennyi.Összerakás fordított sorrendben.


Egyébként a néni nem is hallott ilyenről hogy levegő meg pollenszűrő van az autójában, így 69700kmnél a gyári levegő és pollenszűrőt szedtem ki a helyéről... Légszűrő volt 1kg a pollenszűrő meg fél kg, holnap le fényképezem hogy nézett ki... A 80Leből kb 40et tudott a motor mivel nem jutott levegőhöz....olajcsere meg talán 35E kmel ezelőtt volt...protec után is méz folyt le belőle.....

Hirdetésben majd így jelenik meg egyszer: Hölgy tulajdonostól,második autóként használt,rendszeresen karbantartott :D

Offline tunyi1989

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 24
  • Segített?: +0/-0
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #19 on: 2015 February 12, 20:54:21 pm »
bocsi hogy külön hozzászólásba írom!
Fura nekem ez a hosszbordás szíj hozzáállás... Mindenki szíjat akar cserélni egy két levétel után ? :D
Tény hogy b.zi egy dolog,de attól még nem kell rögtön kicserélni....
Transitnál is múltkor rendeltünk új szíjat aztán úgy feszült hogy inkább a régit raktuk vissza mert az új szét cseszte volna a csapágyat....ha jót akartok el használjátok a gyári szíjat amig lehet,és szakadás előtt kerestek rá valamit ami jó...Ez az elasztikus szíj csúnya egy dolog....

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #20 on: 2015 February 13, 07:18:30 am »
Köszönjük a hozzászólást, nagyon hasznos volt. Egyszer a generátor csapágyat ellenőrizendő leszedtem a hosszabb hosszbordás szíjat. Én a generátort rögzítő két felső tőcsavart kitekertem, így fellazult a szíj és sérülés mentesen le, illetve vissza szerelhető.

Offline Gyikusz

  • Megszállott fiestás
  • ***
  • Posts: 314
  • Segített?: +16/-0
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #21 on: 2015 February 13, 19:10:58 pm »
Remekül leírtad, bár lehet hogy én vagyok a hülye de ne vedd ezt kötözködésnek léci csak tényleg hogy mindenkinek tiszta legyen és hozzá merjen nyúlni. Az egyik tök jó az írásban az "egy hatos fúrószár vagy valami izé" kérdem én milyen mélyre tolod be, merre forgatod a motort, amikor megakad hol fog állni a dugattyú?Csak mert ugye oda egy célszerszám van aminek a főtengely sonka ütközik neki megadott pozícióban és az mindig ott lesz ha el fórdúl a motor. Amikor megakadt és felazítod a csavart honnan tudod a fúró szárról hogy az ki jött vagy beljebb csúszott? A másik hogy ezek automata feszítővel vannak ellátva mit feszítgetsz újjal és húzd meg?A felső kerék jelölés oké bár leveszed a szelep fedelet akkor látható lesz hogy a veztengely vége be van vágva és ott kell egy lapos vassal rögzíteni és akkor legalább az tuti nem mászik el. Pl főtengely csavart kicseréled vagy nem? gyárilag 180 nm-re kell lehúzni. Aztán abban igazat adok hogy ha nincs baja a sztrecsi szíjnak ne cseréld ki bár ezt is előírja gyár mivel egyszeri felrakásra vannak tervezve de ezt mondjuk aláírom hogy felesleges. Csak ennyi de tényleg nem azért hogy kritizáljalak hiszen egyértelmű hogy szakma béli lehetsz viszont ahogy leírtad az egyértelmű motor generálal végződik. És neked könnyű volt viszont aki otthon csinálja annak nem igazán és elég nagy annyagi kár lehet belőle. De remélem nem haragszól és a többiek sem veszik ezt rosz néven
« Last Edit: 2015 February 13, 19:16:28 pm by Gyikusz »

Offline tunyi1989

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 24
  • Segített?: +0/-0
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #22 on: 2015 February 13, 19:36:11 pm »
Remekül leírtad, bár lehet hogy én vagyok a hülye de ne vedd ezt kötözködésnek léci csak tényleg hogy mindenkinek tiszta legyen és hozzá merjen nyúlni. Az egyik tök jó az írásban az "egy hatos fúrószár vagy valami izé" kérdem én milyen mélyre tolod be, merre forgatod a motort, amikor megakad hol fog állni a dugattyú?Csak mert ugye oda egy célszerszám van aminek a főtengely sonka ütközik neki megadott pozícióban és az mindig ott lesz ha el fórdúl a motor. Amikor megakadt és felazítod a csavart honnan tudod a fúró szárról hogy az ki jött vagy beljebb csúszott? A másik hogy ezek automata feszítővel vannak ellátva mit feszítgetsz újjal és húzd meg?A felső kerék jelölés oké bár leveszed a szelep fedelet akkor látható lesz hogy a veztengely vége be van vágva és ott kell egy lapos vassal rögzíteni és akkor legalább az tuti nem mászik el. Pl főtengely csavart kicseréled vagy nem? gyárilag 180 nm-re kell lehúzni. Aztán abban igazat adok hogy ha nincs baja a sztrecsi szíjnak ne cseréld ki bár ezt is előírja gyár mivel egyszeri felrakásra vannak tervezve de ezt mondjuk aláírom hogy felesleges. Csak ennyi de tényleg nem azért hogy kritizáljalak hiszen egyértelmű hogy szakma béli lehetsz viszont ahogy leírtad az egyértelmű motor generálal végződik. És neked könnyű volt viszont aki otthon csinálja annak nem igazán és elég nagy annyagi kár lehet belőle. De remélem nem haragszól és a többiek sem veszik ezt rosz néven

Szia !
Főtengelyt nem úgy rögzíted ahogy szerintem el képzelted, célszerszámmal is a főtengelyt csak forgásirányban tudod rögzíteni,másik irányban ugyan úgy elforog ezért is írtam hogy ellenőrizni kell miután fent a szíj hogy a főtengely nem forgott-e vissza.
Mivel nagy szervízt csináltam rajta ezért gyertyák már kint voltak és az 1 hengerbe dugtam egy hosszú csavarhúzót és felső holtponton volt ahol megakadt a rögzítő miatt a főtengely, ez tulajdonképpen vezérműtengelyt nézve ugye nem biztos hogy jó,50-50% de mivel össze jelöltem őket nem hiszem hogy probléma lenne.
Főtengely ékszíjtárcsa csavart nem cseréltem.
Egyébként célszerszám helyett használható szerintem egy hosszú 6os fúrószár, vagy ha biztosra akarsz menni akkor egy hosszú 8as csavart le köszörülsz 6osra és a végén hagysz pár sor menetet...ami benne van gyárilag csavar annál kb 20-30mmel kell csak hosszabb.
Feszítés 4 féle létezik hozzá autodata szerint,amit én csináltam ott kellett kicsit ráfeszíteni.(tengelye körül elforgatható a görgő és úgy még pluszba lehet feszíteni,lazítani)
A szelepfedelet tudtam hogy le kéne venni, de nem volt rá idő,azt is tudom hogy vez tengely végén kellett volna rögzíteni ugyan úgy mint sok opel motornál.(jelölés egyszerűbb volt, ez nem változó vezérlés úgyhogy nem mászkál el magától csak úgy semmi sem)
Főtengely ékszíjtárcsa meghúzási nyomatékra amit írtam is előzőleg,azt írja az online autodata,lehet hogy 1.6oshoz vagy másik motorhoz más az érték...
Nem vettem rossz néven hogy írtál,semmi gond :)
Annyit hozzá tennék azért hogy aki még nem cserélt vezérlést vagy nem biztos a dolgában csak úgy ne álljon neki, mint egy izzó vagy fékbetét cserének mert tényleg sokkal nagyobb lehet a kár a végén mint a haszon...

és a végén amit írtam tegnap,a majdnem 70Ekm-t futott légszűrő
« Last Edit: 2015 February 13, 19:52:25 pm by tunyi1989 »

Offline Gyikusz

  • Megszállott fiestás
  • ***
  • Posts: 314
  • Segített?: +16/-0
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #23 on: 2015 February 13, 21:52:02 pm »
na örülök hogy meg tudjuk ezt osztani és nem vetted bántásnak amugy köszi az infót de 8 éve ford márkaszervizben dolgozom mint szerelő csak tényleg azért volt a kötözködés hogy mindenkinek segítség legyen. Amugy jó tanács a főtengely csavart mindig cseréld mert az a lelke. :-)
A néninek meg gartula

Offline Styleair

  • A mester
  • *****
  • Posts: 671
  • Segített?: +22/-0
  • Moondust Silver Child Carrier
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #24 on: 2015 February 13, 22:25:17 pm »
...8 éve ford márkaszervizben dolgozom mint szerelő...
Ha nem titkos, melyikben? Jöhet privátban is.  ;)
Fiesta MKVI 1.3 (2002) EU3
Fiesta MKVI Facelift 1.3 (2005) EU4
Mondeo MKIII 2.0 TDCI Titanium X (2005) EU4

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #25 on: 2015 April 11, 14:04:43 pm »
Sziasztok! 2015.04.07-én. Megtörtént a vezérműszíj csere otthon. Sajnos az időjárással nem volt szerencsém, rendkívül hideg, szeles napra ébredtem a húsvét utáni napon, de hát erre a napra volt betervezve így meg kellett csinálnom. Elöljáróban annyit, hogy jól felszerelt műhely nélkül nem szabad neki állni, mert nem várt akadályok léphetnek fel amiket meg kell tudni oldani. Magáról a vezérműszíj csere lépéseiről nem írnék. Erről videó is van fent a net-en, illetve itt is leírták néhányan. Inkább a tapasztaltakra helyezném  a hangsújt. Jó néhány csavart alkatrészt el kell távolítani ahhoz, hogy elénk táruljon maga a vezérlés és annak alkatrészei. Ahhoz képest, hogy elég zsúfolt a motortér szerintem könnyen szerelhető, csak néhány eldugott csavarhoz volt nehéz hozzáférni. A főtengely rögzítő, főtengely pozicionáló csavar, és a vezérműtengelyek végére behelyezhető laposvasat be kell szerezni előre, megvenni vagy az esetemben én legyártottam. A vezérlés rögzítők elhelyezése után jöhetett a csavarok meglazítása. Én először a vezérmű tengelyek szíjtárcsa csavarjaival kezdtem. Az utastérhez közelebbi vezérmű tengely szíjtárcsa csavarja legnagyobb megrökönyödésemre igen könnyen lejött, a távolabbi viszont nem. A csavar fejet a krova lenyalta így egyre csökkent az esély, hogy kitudom tekerni. Azt gondoltam ezek acélcsavarok hát nem. Ami még érthetetlen számomra, hogy a menet M10mm-es viszont a csavarfej 13-as kulcs nyílású. Tehát ennyit a nyomatékkal meghúzott csavarokról. (A két vezérműtengely csavarjait egyforma nyomatékkal kellene meghúzni)  Nem maradt más hátra le flex-eltem a csavar fejet, így már szinte két újjal kitudtam tekerni a menetes részt. Ezután következett a főtengely csavar meglazítása. A főtengelyrögzítő nélkül igen nehéz lett volna, mivel nagyon meg van húzva. Kb 1m-es cső toldattal már megoldható. Sima krova  hajtókarral esélytelen. Ez egy M14-es menettel, 18-as 6-lap fejű csavar. Lazítás közben a tárcsa a csavarfejjel együtt elfordul, mivel a csavarfej nagyobb felületen érintkezik a tárcsával. Valószínűleg a vezérmű kerék is vele forog mert a főtengelyen mindösszesen 4mm-es váll van erre támaszkodik fel. Ez fontos lehet mert összerakáskor először a főtengelycsavart érdemes meghúzni, ekkor a vezérmű tárcsák még szabadon elforoghatnak. Itt akkor meg is állnék a főtengely csavarnál. A vezérműtengely csavarokkal nincs is semmi bajom, mert ezek is jobb menetes csavarok, és a terhelés hatására pont rá felé húzzák magukat. A főtengely csavarnál már más a helyzet, a meghajtott alkatrészek mind azon dolgoznak, hogy fellazítsák.  A vezérműtengelyek, generátor, vízpumpa, klíma kompresszor, olajszivattyú. Pl: ha a klíma kompresszor csapágyas lesz és megszorul menet közben, nagy az esély rá, hogy a tehetetlenség, illetve mire leszakad a hosszbordás szíj, esetleg fellazul a főtengely csavar, és akkor nem lesz olcsó javítás az biztos. Eddig is aggódtam emiatt, de látva ezt a konstrukciót hát jobban aggódom. A motor kényes fontos része a vezérlés az biztos. Hogy egy nyamvadt 14-es csavar nyomatéka tartsa össze ezt az egészet, ez szerintem egy vicc. Szeretem ezt az autót, de hogy a Ford mérnökök egy ennyire ócska megoldást találjanak rá, hát ezt nem gondoltam volna. Tudom a költség hatékonyság, meg persze az autó alkatrész kereskedőknek is meg kell valamiből élni, de ne rajtam gazdagodjanak meg. Tervezem, hogy a nyáron ismét szétszedem és belereszelek egy éket. Nem lesz egyszerű mutatvány mert a főtengelyt nem akarom kiszedni. Ha a csavar fellazul vagy eltörik, azt csak észre lehet venni, ha más nem az akkumulátor töltés megszűnésén. És nem megy tönkre az egész motor. Egy közeli ismerősöm járt úgy, hogy vezérműszíjat cseréltetett, és valami csavart nem rendesen húztak meg, ami szétrágta a vezérműszíjat.  Budapesten egy felüljárón tönkrement a motor, emiatt bedugult a fél város még a rádió is bemondta. Hát ilyet nem szeretnék átélni. Nem akarom tovább ragozni a lényeg a csavarokat is cserélni kell, és az előírt nyomaték szerint kell meghúzni. A szíjfeszítőt is kicseréltem, a vízpumpát csak le ellenőriztem, nem cseréltem, teljesen hibátlan. Azt nem tudom, hogy a leírás szerint kell-e újra nyomatékra húzni később, de én mindenképpen megcsinálom. Nagy odafigyeléssel kell mindent visszaszerelni az összes csavarra ügyelni, hogy később ne legyen gond. Amit megemlítenék még, hogy amikor a főtengelyrögzítőt beszereljük az indítómotor helyére, lehetőleg ne ejtsünk  a kuplungházba semmit, mert nagy szívás ha le kell szedni. Akinek nincs műszaki érzéke, nem nagyon szokott szerelni, inkább bízza szakemberre. Én naponta szoktam gépeket szerelni, igaz nem autókat, de hasonló problémák adódnak. Így mertem belefogni, illetve spórolni akartam, kb:10 ezerből megoldottam a vezérműszíj cserét. Nagyon köszönöm mindenkinek a hozzászólást, hasznos volt mind.
« Last Edit: 2015 April 19, 16:05:59 pm by buksika »

Offline buksika

  • Hallott már a fiestáról
  • **
  • Posts: 21
  • Segített?: +0/-1
Re:Vezérműszíj csere otthon.
« Reply #26 on: 2015 July 04, 10:38:15 am »
Sziasztok! A héten megcsináltam a főtengely vezérműtárcsa rögzítését ékkel. Így egy kicsit megnyugtatóbb a helyzet, szerintem.
« Last Edit: 2015 July 04, 16:22:33 pm by buksika »